Wat willen we bereiken?

Doel

Uit het collegeprogramma:
In de mobiliteitsvisie 2040 is vastgelegd hoe mobiliteit zich ontwikkelt in Gorinchem. Daarmee ligt een goede basis waarmee we aan de slag gaan. We maken keuzes in wat we de komende periode uitvoeren. Daarbij ligt de prioriteit bij het verbeteren en het veiliger maken van de routes voor fietsers en voetgangers. We hebben met name aandacht voor de oost-west verbinding en de noordelijke infrastructuur in de stad. We kijken naar de mogelijkheden om de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren. En werken samen met andere overheden aan het zoveel mogelijk voorkomen van (verkeers)hinder op de A27 en A15.

Maatschappelijke effecten en indicatoren

Hoe meten we dat?

Indicator

B/F

Eenheid

Soort

2021

2022

2023

2024

Streefwaarde 2026

Verkeersongevallen

F

Per 100.000 inwoners

ME

960

1.103

1261

NB

871

Geregistreerde ongevallen naar soort:

F

In %

ME

Met uitsluitend materiele schade

91,9

89,2

86,8

NB

90,8

Met letsel ziekenhuis

7,5

10,4

13,2

NB

9

Met dodelijke afloop

(x = onbekend)

0,6

0,5

NB

NB

0,2

Inwoners vaak of heel vaak te maken heeft met onveilige verkeerssituatie

F

% vanuit Gorcumse burgerpeiling

ME

NB

30

32

Inwoners tevredenheid openbaar vervoer

F

% vanuit Gorcumse burgerpeiling

ME

66

56

56

* Vanuit het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 wordt ingezet om het aantal verkeersongevallen in 2030 te halveren ten opzichte van 2019. Dit komt overeen met een jaarlijkse daling van circa 6%. Het aantal verkeerongevallen stijgt echter al een paar jaar zowel landelijk als lokaal. De streefwaarde betreft dus de landelijke ambitie maar die ligt niet meer in lijn met de realisatie.