Algemene dekkingsmiddelen
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
|---|---|---|
0.11 | Resultaat van de rekening baten & lasten | Marjo Molengraaf |
0.5 | Treasury | Marjo Molengraaf |
0.61 | OZB woningen | Marjo Molengraaf |
0.62 | OZB- niet woningen | Marjo Molengraaf |
0.63 | Parkeerbelasting | Marjo Molengraaf |
0.64 | Belasting Overig | Marjo Molengraaf |
0.7 | Alg. uitkering en uitk. Gemeentefonds | Marjo Molengraaf |
0.8 | Overige baten en lasten | Marjo Molengraaf |
Doel
Uit het collegeprogramma:
We vinden het belangrijk dat onze gemeente financieel gezond is en blijft. We voeren daarom een financieel solide beleid, om onze begroting reëel en structureel sluitend te houden. We houden de lastendruk beperkt, met oog voor de draagkracht van inwoners. We houden vast aan het afgesproken investeringsplafond. Dat doen we niet als doel op zichzelf. Het investeringsplafond zorgt ervoor dat we de lasten van onze gemeente beheersbaar houden. Door het investeringsplafond bouwen we namelijk op termijn onze gemeentelijke schulden af. En daardoor kunnen we de rentelasten die we moeten betalen dragen. We komen met voorstellen hoe we kunnen sparen voor toekomstige investeringen. Daarbij werken we nauw samen met de gemeenteraad en helpen de raad om meer inzicht te krijgen in de gemeentefinanciën.
Concrete voornemens
Actie (planning) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|
2. We toetsen elk investeringsvoorstel aan de ingezette lijn van schuldenafbouw, in het bijzonder in de perspectiefnota. | ||||
3. We gaan met de gemeenteraad in gesprek over de wenselijkheid en de planning van investeringen. | ||||
4. We gaan op informele wijze in gesprek met de gemeenteraad over welke informatie de raad nodig heeft om zijn kaderstellende en controlerende rol goed in te vullen. | ||||
Nieuw begroting 2025 | ||||
We onderzoeken de mogelijkheden om reclamemasten te digitaliseren en uit te breiden, met als doel realisatie in 2026. |
Algemene dekkingsmiddelen - bedragen x € 1.000 | Rekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 |
|---|---|---|---|---|---|---|
0.5 Treasury | -531 | -16 | -186 | 824 | 792 | 507 |
0.61 OZB woningen | 607 | 643 | 707 | 804 | 1.053 | 1.053 |
0.62 OZB niet-woningen | 101 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.63 Parkeerbelasting | 292 | 277 | 291 | 294 | 294 | 294 |
0.64 Belastingen overig | 598 | 78 | 75 | 76 | 76 | 76 |
0.8 Overige baten en lasten | 348 | 139 | -5 | -8 | 166 | 167 |
Lasten | 1.415 | 1.121 | 882 | 1.989 | 2.381 | 2.096 |
0.5 Treasury | 1.155 | 260 | 446 | 446 | 441 | 441 |
0.61 OZB woningen | 5.842 | 5.771 | 5.966 | 5.966 | 5.966 | 5.966 |
0.62 OZB niet-woningen | 6.035 | 6.229 | 7.280 | 7.280 | 7.280 | 7.280 |
0.63 Parkeerbelasting | 1.922 | 2.704 | 2.770 | 2.770 | 2.770 | 2.770 |
0.64 Belastingen overig | 171 | 218 | 217 | 217 | 217 | 217 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 99.691 | 100.044 | 106.112 | 106.115 | 102.585 | 101.578 |
0.8 Overige baten en lasten | 594 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Baten | 115.410 | 115.236 | 122.802 | 122.804 | 119.270 | 118.263 |
Totaal saldo van baten en lasten | 113.995 | 114.115 | 121.920 | 120.816 | 116.889 | 116.166 |
Toevoegingen reserves | 5.413 | 1.204 | 1.835 | 656 | 545 | 1.090 |
Onttrekkingen reserves | 3.074 | |||||
Resultaat | 111.656 | 112.911 | 120.084 | 120.160 | 116.344 | 115.077 |
Taakveld (bedrag x € 1.000) | Verschil tussen 2025 en 2026 | Verdeling bedrag | Toelichting |
|---|---|---|---|
Lasten | |||
TV0.5 Treasury | 170 V | 170 V | De begrote rentelasten zijn lager dan de lasten in 2025 vanwege een lagere financieringsbehoefte. |
TV0.8 Overige baten en lasten | 144 V | 140 V | In 2025 is naar aanleiding van de meicirculaire 2024 een bedrag opgenomen om de gevolgen van de cao-onderhandelingen op te vangen. In 2026 is dit bedrag niet meer opgenomen in de begroting, omdat de cao-afspraken daarin zijn verwerkt. |
Baten | |||
TV0.5 Treasury | 186 V | 200 V | De dividendopbrengsten worden structureel verhoogd. |
TV0.61 OZB woningen | 195 V | 195 V | De belastingopbrengsten zijn, conform de perspectiefnota 2026, met 3,2% geïndexeerd. |
TV0.62 OZB niet-woningen | 1.051 V | 851 V | Het Ondernemersfonds wordt gevoed vanuit de OZB-opbrengsten niet-woningen. Het fonds ontvangt deze middelen in de vorm van een subsidie. De verwachte extra opbrengsten bedragen in 2026 € 851.000. |
199 V | De belastingopbrengsten zijn, conform de perspectiefnota 2026, met 3,2% geïndexeerd. | ||
TV0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 6.068 V | 5.495 V | De algemene uitkering die Gorinchem vanuit het gemeentefonds ontvangt, is in 2026 aanzienlijk hoger dan in 2025. De belangrijkste ontwikkelingen in het gemeentefonds worden bekendgemaakt in de mei- en septembercirculaire en vervolgens via een raadsvoorstel verwerkt in de begroting. |
523 V | De middelen uit het gemeentefonds die zijn bestemd voor uitkeringen zijn in 2026 hoger dan in 2025. Deze middelen worden doorbetaald aan Avres. | ||
Reserves | |||
Toevoeging | 631 N | 631 N | Dit verschil wordt veroorzaakt door een hogere storting in de aflossingsreserve als gevolg van het verwachte renteresultaat. Rentevoordelen worden conform afspraak gestort in de aflossingsreserve. |
