Wat willen we bereiken?

Doel

Uit het collegeprogramma:
Gorinchem is een onderwijsstad met een grote regiofunctie. Meer dan 10.000 kinderen gaan in Gorinchem naar onze basisscholen en voortgezet onderwijs. Samen met (onderwijs)partners zorgen we met passend en meer inclusief onderwijs voor een kansrijk onderwijsklimaat. Dit doen we in innovatieve en duurzame onderwijsgebouwen waar ieder kind gelijke kansen heeft om zijn of haar talenten te ontplooien. Vanuit een lange termijnvisie concretiseren we onze plannen voor de komende vier jaar voor onderwijshuisvesting met een uitvoeringsplan. We zoeken naar subsidies die ons helpen onze plannen verder mogelijk te maken.

We faciliteren doorlopende leerlijnen met onderwijs en bedrijfsleven en bevorderen een leven lang ontwikkelen. We sluiten daarbij zo goed mogelijk aan bij beleid(sontwikkelingen) van buurgemeenten en onszelf. Ook verbreden we de aanpak van laaggeletterdheid naar een aanpak die bijdraagt aan basisvaardigheden zoals lezen, schrijven, rekenen en digitale vaardigheden.

Maatschappelijke effecten en indicatoren

Hoe meten we dat?

Indicator

B/F

Eenheid

Soort

2019

2020

2021

2022

Streefwaarde 2024

Absoluut verzuim
Leerplichtigen die niet staan ingeschreven op een school

B

Aantal per 1.000 leerlingen

PI

1,9

1,5

1,1

1,5

1,5

Relatief verzuim
Leerplichtigen die zijn ingeschreven op een school maar ongeoorloofd afwezig zijn

B

Aantal per 1.000 leerlingen

PI

12

11

10

12

12

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie

(x = onbekend)

B

% van het aantal leerlingen (12 - 23 jaar)

PI

2,2

1,7

2,4

x

2,4