Uit het collegeprogramma:
In de mobiliteitsvisie 2040 is vastgelegd hoe mobiliteit zich ontwikkelt in Gorinchem. Daarmee ligt er een goede basis waar we mee aan de slag te gaan. We maken keuzes in wat we de komende periode uitvoeren. Daarbij ligt de prioriteit bij het verbeteren en het veiliger maken van de routes voor de fietser en de voetganger. We hebben met name aandacht voor de Oost West verbinding en de noordelijke infrastructuur in de stad. We kijken naar de mogelijkheden om de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren. En werken samen met andere overheden aan het zoveel mogelijk voorkomen van (verkeers)hinder op de A27 en A15.
Wat willen we bereiken?
Doel
Maatschappelijke effecten en indicatoren
Hoe meten we dat?
Indicator | B/F | Eenheid | Soort | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Streefwaarde 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verkeersongevallen | F | Per 100.000 inwoners | ME | 1344 | 940 | 959 | x | 986 |
Geregistreerde ongevallen naar soort | F | In % | ME |
| ||||
− Met uitsluitend materiele schade | 94,1 | 93,4 | 91,9 | x | 69 | |||
− Met letsel ziekenhuis | 5,7 | 6,6 | 7,5 | x | 4,2 | |||
− Met dodelijke afloop (x = onbekend) | 0,2 | x | 0,6 | x | 0.2* |
* Vanuit het landelijke Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) 2030 wordt ingezet om het aantal verkeersongevallen in 2030 te halveren ten opzichte van 2019. Dit komt overeen met een jaarlijkse daling van circa 6%.