Wat gaat dit kosten?

Sociaal Domein - bedragen x € 1.000

Rekening 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

10.448

11.571

8.675

8.462

3.703

3.702

6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo

0

2.105

2.149

2.500

1.841

1.841

6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

0

2.859

2.734

2.734

2.382

2.382

6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

6.027

1.026

1.323

1.147

1.077

1.087

6.3 Inkomensregelingen

23.125

20.222

27.284

27.261

27.277

27.277

6.4 WSW en beschut werk

8.797

8.836

9.476

9.476

9.080

8.879

6.5 Arbeidsparticipatie

3.035

3.446

3.449

3.444

3.413

3.412

6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

1.905

6.620

9.842

9.900

10.058

10.053

671A Huishoudelijke hulp (Wmo)

4.212

0

0

0

0

0

671B Begeleiding (Wmo)

2.493

0

0

0

0

0

671C Dagbesteding (Wmo)

1.014

0

0

0

0

0

671D Overige maatwerkarrangementen (Wmo)

174

0

0

0

0

0

672A Jeugdhulp begeleiding

2.606

0

0

0

0

0

672B Jeugdhulp behandeling

300

0

0

0

0

0

672C Jeugdhulp dagbesteding

1.243

0

0

0

0

0

672D Jeugdhulp zonder verblijf overig

44

0

0

0

0

0

673A Pleegzorg

833

0

0

0

0

0

673B Gezinsgericht

392

0

0

0

0

0

674A Jeugdhulp behandeling GGZ zond verblijf

3.174

0

0

0

0

0

674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZverblijf

1.056

0

0

0

0

0

674C Gesloten plaatsing

131

0

0

0

0

0

6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

0

5.504

6.463

6.464

5.659

5.710

6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk

0

781

254

254

254

254

6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal

0

3.604

4.290

4.290

4.290

4.290

6.763 Jeugdhulp met verblijf landelijk

1.564

204

212

212

212

212

6.791 PGB Wmo

0

2.183

291

295

299

299

6.792 PGB Jeugd

0

525

544

544

544

544

6.811 Beschermd wonen (Wmo)

217

375

806

808

808

808

6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)

476

1.016

522

522

522

522

6.821 Jeugdbescherming

1.363

127

1.094

1.094

1.094

1.094

6.822 Jeugdreclassering

67

0

112

112

112

112

6.91 Coördinatie en beleid Wmo

0

1.293

1.655

1.720

1.720

1.720

6.92 Coördinatie en beleid Jeugd

0

871

965

971

971

971

7.1 Volksgezondheid

1.903

1.878

2.399

2.232

2.232

2.232

Lasten

76.599

75.045

84.536

84.442

77.547

77.400

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

8.866

7.235

5.469

5.215

334

334

6.21 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Wmo

0

179

179

179

79

79

6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

0

151

151

151

0

0

6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

764

70

70

70

0

0

6.3 Inkomensregelingen

17.459

13.632

20.917

20.917

20.917

20.917

6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

333

122

489

534

539

544

672A Jeugdhulp begeleiding

228

0

0

0

0

0

673C Jeugdhulp met verblijf overig

389

0

0

0

0

0

6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

0

0

0

0

546

549

6.811 Beschermd wonen (Wmo)

1.958

857

857

857

857

857

681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)

78

0

0

0

0

0

7.1 Volksgezondheid

251

226

169

0

0

0

Baten

30.326

22.472

28.302

27.923

23.272

23.280

Totaal saldo van baten en lasten

-46.273

-52.573

-56.234

-56.518

-54.276

-54.121

Toevoegingen reserves

40

35

4.516

1.832

48

0

Onttrekkingen reserves

5095

1.194

2.813

922

3

7

Resultaat

-41.218

-51.414

-57.937

-57.429

-54.321

-54.114

Taakveld (bedrag x € 1.000)

Verschil tussen 2025 en 2026

Verdeling bedrag

Toelichting

Lasten

TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

2.896 V

2.034 V

Voor de opvang van Oekraïners ontvangt Gorinchem een normvergoeding van het Rijk. Deze normvergoeding is verlaagd (zie ook baten TV6.1). Als gevolg van de verlaging van de Rijksbijdrage zijn de opvangbudgetten bijgesteld.

752 V

Er heeft een correctie plaatsgevonden van de doorbelasting van ambtelijke uren. Zie onder andere ook toelichting op TV6.91 en TV6.92.

95 N

Wij starten in 2025 met een pilot Buurtknooppunt Lingewijk. Dit is nog niet verwerkt in de begroting 2025. Het project wordt voor een belangrijk deel gefinancierd door de inzet van Rijksmiddelen (transformatiemiddelen IZA). Zie ook toelichting TV6.1 baten.

246 V

Voor de bijdrage aan de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) is aansluiting gezocht bij de begroting van de dienst. Dit heeft geleid tot een (budgetneutrale) aanpassing van de gemeentelijke begrotingsbudgetten. Zie ook toelichting op andere taakvelden.

80 N

In november 2024 is de Strategische agenda Wonen, Welzijn en Zorg vastgesteld. Hierbij is ook een uitvoeringsbudget beschikbaar gesteld. Dit budget wordt in 2025 niet volledig benut en is doorgeschoven naar 2026. Zie ook Tussentijdse rapportage 2025.

TV6.22 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Jeugd

125 V

81 N

De verhoging van het budget van St. Jeugdteams betreft indexering.

210 V

Voor de bijdrage aan de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) is aansluiting gezocht bij de begroting 2026 van de dienst. Deze begroting is voor zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit heeft geleid tot een (budgetneutrale) aanpassing van de gemeentelijke begrotingsbudgetten. Zie ook toelichting op andere taakvelden.

TV6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal

297 N

600 V

Voor de bijdrage aan de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) is aansluiting gezocht bij de begroting 2026 van de dienst. Deze begroting is voor zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit heeft geleid tot een (budgetneutrale) aanpassing van de gemeentelijke begrotingsbudgetten. Zie ook toelichting op andere taakvelden.

53 N

Het budget talentontwikkeling jongeren wordt overgeheveld van TV5.3 naar TV6.23. Deze overheveling verloopt budgetneutraal. Zie ook toelichting op TV5.3.

45 N

Loon-en prijsstijgingen bij de DG&J leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdragen. Dit sluit aan bij de begroting 2026 van de dienst die voor zienswijze is voorgelegd aan de gemeenteraad.

800 N

In 2025 is een taakstelling opgenomen van € 700.000. Deze taakstelling is meer dan volledig gerealiseerd o.a. door een verlaging van de bijdrage aan Avres (besparing organisatiekosten) en een verlaging van de uitgaven op het gebied van minimabeleid. Ziie ook toelichting op TV6.3.

TV6.3 Inkomensregelingen

7.062 N

7.218 N

Het BUIG-budget voor verstrekking van uitkeringen is verhoogd met € 7.218.000. Het van het Rijk ontvangen extra budget wordt doorbetaald aan Avres. Daarom worden de baten en lasten verhoogd met € 7.218.000.

300 V

De kosten voor de uitvoering van het minimabeleid vallen voor 2026 € 300.000 lager uit. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat inwoners minder beroep doen op de minimaregelingen.Dit sluit aan bij de begroting 2026 van de dienst die voor zienswijze is voorgelegd aan de gemeenteraad.

170 V

Er wordt een besparing van € 170.000 gerealiseerd op de uitvoeringskosten van Avres. Zie ook toelichting op TV6.23.

275 N

Loon-en prijsstijgingen bij Avres leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage.

TV6.4 WSW en beschut werk

640 N

685 N

Door een hogere rijksbijdrage zijn de budgetten voor WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) en beschut werk bijgesteld.

80 V

Er wordt een besparing van € 80.000 gerealiseerd op de uitvoeringskosten van Avres. Zie ook toelichting op TV6.23.

21 N

Loon-en prijstijgingen bij Avres leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage. Dit sluit aan bij de begroting 2026 van de dienst die voor zienswijze is voorgelegd aan de gemeenteraad.

TV6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

3.222 N

100 N

Mede als gevolg van een toenemende vergrijzing zien we dat de vraag naar Wmo voorzieningen in Gorinchem toeneemt. In de PPN 2026 is deze stijging voorzien.

190 N

Op basis van de uitkomsten van het nieuwe inkooptraject vallen de jaarlijkse kosten voor de MolenHopper hoger uit. In de PPN 2026 is deze stijging voorzien.

190 N

Rekening houdend met verwachte groei van het aantal cliënten, is meerjarig extra budget nodig. In de PPN 2026 is deze stijging voorzien.

380 N

Als gevolg van een herijking van de tarieven voor huishoudelijke ondersteuning stijgen de kosten voor de huishoudelijke ondersteuning. In de PPN 2026 is deze stijging voorzien.

2.063 N

Er vindt een verschuiving tussen de budgetten Individuele begeleiding en Zorg in Natura en PGB plaats. Zie ook toelichting op TV6.791.

285 N

Rekening houdend met verwachte groei van het aantal cliënten, o.a. als gevolg van extramuralisering van zorg en doordecentralisatie, de omvang van de indicaties en de afgesloten contracten, is meerjarig extra budget nodig. In de PPN 2026 is deze stijging voorzien.

TV6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal

959 N

200 N

Loon-en prijsstijgingen bij de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) onderdeel SOJ leiden tot een verhoging van de gemeentelijke bijdrage.

750 N

De landelijk commissie van Ark heeft een niet vrijblijvend advies gegeven, met onder andere het advies als Rijk gemeenten financieel te compenseren gezien alle landelijke vertragingen. De meicirculaire 2025 biedt gemeenten op het gebied van jeugdzorg dan ook financiële ruimte. De eerder opgelegde landelijke bezuiniging is verschoven tot 2028, wat ruimte geeft om in 2026 en 2027 gericht te investeren in een stevige sociale basis. Van de extra middelen die we van het Rijk hebben ontvangen stellen we voor om in 2026 en 2027 € 500.000 te oormerken voor de voortzetting van het bestaande lokale Plan van Aanpak. Het resterende budget wordt toegevoegd aan het budget Meeveren Hervormingsagenda.

TV6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk

527 V

527 V

Voor de bijdrage aan de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) onderdeel Service Organisatie Jeugd (SOJ) is aansluiting gezocht bij de begroting 2026 van de dienst. Deze begroting is voor zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit heeft geleid tot een (budgetneutrale) aanpassing van de gemeentelijke begrotingsbudgetten.

TV6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal

686 N

686 N

Voor de bijdrage aan de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) onderdeel Service Organisatie Jeugd (SOJ) is aansluiting gezocht 2026 bij de begroting van de dienst. Deze begroting is voor zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit heeft geleid tot een (budgetneutrale) aanpassing van de gemeentelijke begrotingsbudgetten.

TV6.791 PGB Wmo

1.892 V

2.063 V

Er vindt een verschuiving tussen de budgetten Individuele begeleiding en Zorg in Natura en PGB plaats. Zie ook toelichting op TV6.60.

72 N

Loon-en prijsstijgingen leiden tot een verhoging van het budget.

TV6.811 Beschermd wonen (Wmo)

431 N

411 N

In 2025 is een deel van het budget Beschermd wonen ingezet voor de financiering van (tijdelijk) personeel.

TV6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang

494 V

470 V

Voor de bijdrage aan de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) is aansluiting gezocht bij de begroting 2026 van de dienst. Deze begroting is voor zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit heeft geleid tot een (budgetneutrale) aanpassing van de gemeentelijke begrotingsbudgetten.

TV6.821 Jeugdbescherming

967 N

967 N

Voor de bijdrage aan de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) is aansluiting gezocht bij de begroting van de dienst. Deze begroting is voor zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit heeft geleid tot een (budgetneutrale) aanpassing van de gemeentelijke begrotingsbudgetten.

TV6.822 Jeugdreclassering

112 N

112 N

Voor de bijdrage aan de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) is aansluiting gezocht bij de begroting van de dienst. Deze begroting is voor zienswijze voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit heeft geleid tot een (budgetneutrale) aanpassing van de gemeentelijke begrotingsbudgetten.

TV6.91 Coördinatie en beleid Wmo

362 N

362 N

Er heeft een correctie plaatsgevonden van de doorbelasting van ambtelijke uren. Zie ook toelichting op TV6.1.

TV6.92 Coördinatie en beleid Jeugd

92 N

92 N

Er heeft een correctie plaatsgevonden van de doorbelasting van ambtelijke uren. Zie ook toelichting op TV61.

TV7.1 Volksgezondheid

521 N

507 N

Voor de bijdrage aan de Dienst Gezondheid en Jeugd (DG&J) is aansluiting gezocht bij de begroting van de dienst. Deze begroting is voor zienswijze voorelegd aan de gemeenteraad. Dit heeft geleid tot een (budgetneutrale) aanpassing van de gemeentelijke begrotingsbudgetten.

Baten

TV6.1 Samenkracht en burgerparticipatie

1.766 N

2.034 N

Voor de opvang van Oekraïners ontvangt Gorinchem een normvergoeding van het Rijk. Deze normvergoeding is verlaagd. Zie ook toelichting TV6.1 lasten.

145 V

Volwassen Oekraïense vluchtelingen met eigen inkomsten betalen een eigen bijdrage als zij gebruik maken van gemeentelijke opvang.

95 V

Wij starten in 2025 met een pilot Buurtknooppunt Lingewijk. Dit is nog niet verwerkt in de begroting 2025. Het project wordt voor een belangrijk deel gefinancierd door de inzet van Rijksmiddelen (transformatiemiddelen IZA).

30 V

In de begroting 2025 is geen rekening gehouden met de huuropbrengsten en compensatie van overige kosten voor het buurtcentrum Gildenplein.

TV6.3 Inkomensregelingen

7.285 V

7.218 V

Het BUIG-budget voor verstrekking van uitkeringen is verhoogd met € 7.218.000. Het van het Rijk ontvangen extra budget wordt doorbetaald aan Avres. Daarom worden de baten en lasten verhoogd met € 7.218.000.

TV6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo)

367 V

370 V

Op basis van huidige inzichten verwachten wij dat de opbrengsten van de eigen bijdrage Wmo aanzienlijk hoger uit zullen vallen. Zie ook Tussentijdse rapportage 2025.

Reserves

Toevoeging

4.481 N

4.481 N

De landelijk commissie van Ark heeft een niet vrijblijvend advies gegeven, met onder andere het advies als Rijk gemeenten financieel te compenseren gezien alle landelijke vertragingen. De meicirculaire 2025 biedt gemeenten op het gebied van jeugdzorg dan ook financiële ruimte. Deze ruimte wordt toegevoegd aan de reserve Sociaal Domein.

Op basis van de uitgangspunten over de hoogte van de reserve Sociaal Domein is in de PPN 2026 voorgesteld € 2,0 mln. af te romen van deze reserve. Deze middelen worden toegevoegd aan de algemene reserve. Zie ook toelichting Onttreking.

Onttrekking

1.619 V

1.619 V

Op basis van de uitgangspunten over de hoogte van de reserve Sociaal Domein is in de PPN 2026 voorgesteld € 2,0 mln. af te romen van deze reserve. Deze middelen worden onttrokken uit de reserve Sociaaal Domein en toegevoegd aan de algemene reserve. Zie ook toelichting Toevoeging.

In onderstaande tabel staan de subsidies vermeld, die binnen dit programma zijn verstrekt.

Subsidies (bedragen x € 1.000)

Bedrag

Bliek in Actie*

102

Flankerend ouderenbeleid*

29

Ondersteuning ouderenbonden*

7

Stichting Gorinchems Platform voor Gehandicaptenbeleid

8

Stichting Klussendienst voor Ouderen, Gehandicapten en Langdurig Zieken

15

De Zonnebloem

3

Stichting ChillAut

4

Stichting Odensehuis Gorinchem

75

Stichting Van Andel Spruijt Natuurcentrum

31

Deskundigheidsbevordering vrijwilligers*

9

Stichting Klussendienst ouderen

170

Stichting Boukie

165

Stichting Rozenobel

33

Stichting Behoud De Bogerd

17

Stichting Fluxus

19

Stichting Club- en buurthuiswerk Jeugdhaven Gorinchem

46

Scoutinggroepen*

21

Vereniging Humanitas

201

Stichting Verantwoord Woningbeheer Nederland

111

Stichting De Sociale Basis

33

Slachtofferhulp Nederland

13

Stichting Radar

17

Stichting MeeVivenz

69

Youz B.V.

19

Stichting Chris en Voorkom!

5

Stichting Adviesgroep Wmo

6

Stichting Stalkaarsen

6

Stichting Samen één

19

Stichting Inspiratiecompagnie

97

Stichting MEE Plus

79

ASVZ

14

Syndion

14

Philadelphia

14

Regionale Klankbordgroep LVB

10

Stichting Jeugdteams Zuid-Holland Zuid

118

Koninklijke EHBO-vereniging afdeling Gorinchem

3

Stichting Yulius

267

Hospice Gorinchem

19

Transformatieopgave Beschermd Wonen en opvang gemeente Gorinchem*

317

Antes Zorg B.V.

131

Straat- en buurtactiviteit*

15

Totaal

2.351

*subsidie gebaseerd op nadere regels.