Wat gaan we daarvoor doen?

Concrete voornemens

Actie (planning)

2026

2027

2028

2029

Economie en arbeidsmarkt

We geven uitvoering aan het accountmanagement, middels een going concern aanpak. We informeren de gemeenteraad in 2026 over onze aanpak en de strategische agenda.

We zetten het ondernemerschap en de maatschappelijke bijdrage van ondernemers centraal tijdens jubilea, openingen, de Dag van de Ondernemer en andere representatieve momenten.

We voeren het concept Warenhuis Gorichem uit, samen met ondernemersvereniging Hartje Gorcum. In 2026 evalueren we de afgelopen subsidieperiode en stellen we een plan op voor de nieuwe subsidieperiode 2026-2027.

CB

We houden binnen diverse samenwerkingsverbanden nauw contact met ondernemers en vastgoedeigenaren, om samen te kijken wat er nodig is om de binnenstad aantrekkelijk te maken en te houden.

We onderhouden meerdere keren per jaar contact met de wijkwinkelcentra waarbij we samenwerken aan de vitaliteit deze gebieden.

We stellen gebiedsprofielen op voor bestaande, waaronder watergebonden, bedrijventerreinen. Per bedrijventerrein werken we aan een agenda voor de komende jaren. De ontwikkelrichting per bedrijventerrein vormt de basis voor een nieuw bedrijventerreinenbeleid. Deze actie is gekoppeld aan het opstellen van het gebiedspaspoort Vleugels van de stad.

CB

We evalueren de eerste periode van het Ondernemersfonds Gorinchem.

CB/ RB

We faciliteren vanuit het accountmanagement bedrijven de vorming van energiehubs op bestaande bedrijventerreinen, als onderdeel van een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Oost II is de eerste hierin.

Toerisme en citymarketing

We maken een uitvoeringsprogramma naar aanleiding van het vastgestelde programma Toerisme en Recreatie 2035. Dit doen we samen met Stichting Gorinchem Citymarketing en andere stakeholders. In deze agenda komen, naar aanleiding van de vastgestelde thema's, de acties voor de komende vier jaren. Het vervolg op het Uitvoeringsplan Mooiste Vesting wordt ook in deze agenda meegenomen.