Wat gaat dit kosten?

Exploitatie
(bedragen x € 1.000 / - = nadeel)

Realisatie
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

TV21 Verkeer en vervoer

8.678

5.777

8.252

8.262

8.769

9.296

TV22 Parkeren

1.235

1.127

1.118

1.199

1.195

1.171

TV23 Recreatieve havens

678

712

748

752

749

738

TV24 Economische havens en waterwegen

25

25

29

54

54

53

TV25 Openbaar vervoer

3.623

2.998

3.338

3.373

3.369

3.369

Lasten Verkeer en vervoer

14.239

10.640

13.486

13.640

14.135

14.627

TV21 Verkeer en vervoer

875

328

403

553

628

628

TV22 Parkeren

619

643

924

924

924

924

TV23 Recreatieve havens

126

116

196

243

243

243

TV24 Economische havens en waterwegen

329

215

265

265

265

265

TV25 Openbaar vervoer

3.323

2.427

2.479

2.485

2.483

2.480

Baten Verkeer en vervoer

5.271

3.729

4.267

4.470

4.543

4.540

Totaal saldo van baten en lasten

-8.967

-6.911

-9.219

-9.170

-9.592

-10.086

Mutaties reserves

1.723

-288

-2.585

-16

375

519

Resultaat

-7.244

-7.199

-11.804

-9.186

-9.217

-9.568

Taakveld (bedrag x € 1.000)

Verschil tussen 2024 en 2025

Verdeling bedrag

Toelichting

Lasten

TV21 Verkeer en vervoer

2.475 N

1.846 N

Er is een meerjarenplan opgesteld voor onderhoud en vervanging van wegverhardingen. Deze structurele verhoging van het budget is bedoeld voor het op orde brengen en vervolgens structureel op orde houden van de wegverhardingen. Het wegenbeheerplan wordt in 2024 ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

220 N

Voor de bijdragen aan de GR Reinigingsdienst Waardlanden volgen we de begrotingen van de GR, zoals opgenomen in zienswijzestukken die eerder dit jaar aan de raad zijn aangeboden. Dit zorgt voor een verhoging van het budget straatvegen.

134 N

Per 1 januari 2024 heeft de partij die verantwoordelijk was voor de bestrijding van onkruid op verhardingen de werkzaamheden stopgezet. In het begin van 2024 is er een aanbestedingsproces gestart. Vanwege prijsstijgingen op de markt komt het beschikbare budget niet meer overeen met de werkelijke kosten.

674 V

Om drie bruggen in het centrum weer op het gewenste kwaliteitsniveau te brengen, is er in 2024 eenmalig budget beschikbaar gesteld. Dit is in 2025 niet meer aan de orde.

700 N

We vervangen tussen 2024 en 2027, waar mogelijk, de lampen van onze buitenverlichting door LED-lampen. De resterende boekwaarde van de huidige verlichting boeken we versneld af, wat leidt tot een nadeel.

101 N

In de Perspectiefnota 2024 is budget aangevraagd voor het uitvoeringsprogramma 2024-2027 in het kader van de Mobiliteitsvisie 2040. Prioriteit wordt gegeven aan projecten uit de top 10 van fietsknelpunten en de grootste knelpunten voor voetgangers en fietsers in de binnenstad.

74 N

Als gevolg van een stijging van de salarissen valt de doorbelasting van ambtelijke inzet naar dit taakveld hoger uit.

TV25 Openbaar vervoer

340 N

103 N

De Gorinchem X wordt ingezet als blusboot voor de Veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid en krijgt een eigen exploitatie. De kosten voor personeel, brandstof, onderhoud, kapitaallasten en verzekeringen bedragen € 103.000. Hier staat een vergoeding van € 90.000 tegenover.

125 N

De verzekering van m.n. de elektrische veerboten is duurder dan de huidige schepen.

193 N

Door de indexering van de brandstof en energieprijzen en de CAO verplichtingen nemen de lasten met respectievelijk € 100.000 en € 93.000 toe.

58 V

Door het later in gebruik nemen van de elektrische veren zijn de kapitaallasten eenmalig lager.

De gevolgen van de hogere verzekeringen, exploitatiekosten en salariskosten en de lagere kapitaallasten worden volgens de samenwerkingsovereenkomst verrekend met de deelnemende oevergemeenten.

Baten

TV22 Parkeren

281 V

281 V

De hogere baten worden gerealiseerd door de verhoogde parkeertarieven.

Mutaties reserves

2.289 N

2.289 N

Dit nadeel wordt veroorzaakt door het vormen van een afschrijvingsreserve voor het Caribabad als gevolg van de indexering en een afschrijvingsreserve ten behoeve van de investeringen in Wegen 2025. Voor de verdere uitsplitsing van de mutaties reserve verwijzen wij naar het onderdeel Reserves in deze begroting.

Investeringen
In onderstaande tabel staan de investeringen die binnen dit programma vallen. Met deze begroting 2025 worden de investeringen 2025 ook vastgesteld.

Investeringen (bedrag x € 1.000)

2025

2026

2027

2028

Openbare verlichting

59

59

56

58

Verduurzaming openbare verlichting

522

522

522

Vervangen straatmeubilair

95

95

95

98

Vervangen verkeersborden

43

43

43

45

Vervangen brug Dreesstraat

113

Vervangen brug den Uylstraat

149

Verkeersmanagement systeem parkeergarages

250

Straatparkeren nieuwe modems

100

Indexering herinrichting Banneweg

42

Indexering herinrichting Haarse kades

63

Herinrichting Banneweg fase 2

324

Mobiliteit

3.778

Top tien fietsknelpunten

300

300

Verbeteren fietsvoorzieningen langs Nieuwe Hoven

514,5

514,5

Nieuwe Lingebrug

601

Herinrichting Arkelsedijk

76

Herinrichting schoolomgeving Hiemstralaan

475

Vervanging wegen

1.631

1.721

1.721

1.721

Recaonstructie fietspaden

708

E-hyundai Riveer

39

Herinrichting Mollenburgseweg

250

Totaal investeringen

9.329

3.505

2.991

1.922

Verduurzaming openbare verlichting
Voor de vervanging van de lampen van onze buitenverlichting door LED-lampen in de periode van 2024-2027 is jaarlijks een investeringsbudget van € 522.000 benodigd.

Mobiliteit
Voor de uitvoering van de projecten voor mobiliteit is in 2025 € 3,8 mln. beschikbaar gesteld.

Verbeteren fietsvoorzieningen langs Nieuwe Hoven
De fietsvoorzieningen langs de Nieuwe Hoven worden vernieuwd en veiliger gemaakt. Hiervoor wordt in 2026 en in 2027 een investeringsbudget van € 515.000 beschikbaar gesteld.

Nieuwe Lingebrug
Dit betreft de indexering van het investeringsbudget voor de Nieuwe Lingebrug.

Vervanging wegen
In 2023 is het project 'Implementatie van planmatig wegbeheer' gestart naar aanleiding van de motie 'Onderhoud kapitaalgoederen 2021'. Er is een meerjarenplan opgesteld voor het noodzakelijke onderhoud en de vervanging van verouderde wegverhardingen. Voor de vervanging van wegen is in 2025 € 1,6 mln. beschikbaar gesteld.

Reconstructie fietspaden
Onderdeel van het beleids- en beheerplan wegen is het verkeersveiliger en begaanbaarder maken van de fietspaden. Voor de reconstructie van fietspaden is eenmalig € 708.000 beschikbaar gesteld in 2025.