Algemene dekkingsmiddelen
Nr. | Taakveld | Portefeuillehouder |
---|---|---|
0.11 | Resultaat van de rekening baten & lasten | Marjo Molengraaf |
0.5 | Treasury | Marjo Molengraaf |
0.61 | OZB woningen | Marjo Molengraaf |
0.62 | OZB- niet woningen | Marjo Molengraaf |
0.63 | Parkeerbelasting | Marjo Molengraaf |
0.64 | Belasting Overig | Marjo Molengraaf |
0.7 | Alg. uitkering en uitk. Gemeentefonds | Marjo Molengraaf |
0.8 | Overige baten en lasten | Marjo Molengraaf |
Doel
Uit het collegeprogramma:
We vinden het belangrijk dat onze gemeente financieel gezond is en blijft. We voeren daarom een financieel solide beleid, om onze begroting reëel en structureel sluitend te houden. We houden de lastendruk beperkt, met oog voor de draagkracht van inwoners. We houden vast aan het afgesproken investeringsplafond. Dat doen we niet als doel op zichzelf. Het investeringsplafond zorgt ervoor dat we de lasten van onze gemeente beheersbaar houden. Door het investeringsplafond bouwen we namelijk op termijn onze gemeentelijke schulden af. En daardoor kunnen we de rentelasten die we moeten betalen dragen. We komen met voorstellen hoe we kunnen sparen voor toekomstige investeringen. Daarbij werken we nauw samen met de gemeenteraad en helpen de raad om meer inzicht te krijgen in de gemeentefinanciën.
Concrete voornemens
Actie (planning) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|
2. We toetsen elk investeringsvoorstel aan de ingezette lijn van schuldenafbouw, in het bijzonder in de Perspectiefnota. | ||||
3. We gaan met de gemeenteraad in gesprek over de wenselijkheid en de planning van investeringen. | ||||
4. We gaan op informele wijze in gesprek met de gemeenteraad over welke informatie de raad nodig heeft om zijn kaderstellende en controlerende rol goed in te vullen. | ||||
Nieuw begroting 2025 | ||||
Digitalisering en uitbreiding reclamemasten |
Exploitatie
| Realisatie
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
|
---|---|---|---|---|---|---|
TV011 Resultaat van de rekening baten & lasten | 7.923 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TV05 Treasury | -462 | -211 | -16 | 416 | 709 | 837 |
TV061 OZB woningen | 369 | 295 | 643 | 643 | 643 | 897 |
TV062 OZB- niet woningen | 106 | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TV063 Parkeerbelasting | 227 | 290 | 277 | 281 | 280 | 280 |
TV064 Belasting Overig | 231 | 332 | 78 | 76 | 76 | 76 |
TV08 Overige baten en lasten | 284 | 5 | 139 | -58 | -56 | -55 |
Lasten Overzicht algemene dekkingsmiddelen | 8.678 | 816 | 1.121 | 1.359 | 1.652 | 2.034 |
TV05 Treasury | 578 | 294 | 260 | 260 | 260 | 255 |
TV061 OZB woningen | 4.802 | 5.315 | 5.771 | 5.771 | 5.771 | 5.771 |
TV062 OZB- niet woningen | 5.287 | 5.739 | 6.229 | 6.229 | 6.229 | 6.229 |
TV063 Parkeerbelasting | 1.768 | 1.915 | 2.704 | 2.704 | 2.704 | 2.704 |
TV064 Belasting Overig | 203 | 218 | 218 | 218 | 218 | 218 |
TV07 Alg. uitkering en uitk. Gemeentefonds | 92.661 | 93.580 | 100.044 | 95.215 | 95.227 | 95.112 |
TV08 Overige baten en lasten | 168 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 |
Baten Overzicht algemene dekkingsmiddelen | 105.469 | 107.072 | 115.236 | 110.407 | 110.420 | 110.300 |
Totaal saldo van baten en lasten | 96.791 | 106.256 | 114.116 | 109.048 | 108.768 | 108.266 |
Mutaties reserves | 3.195 | -4.124 | -1.204 | -1.477 | -503 | -148 |
Resultaat | 99.986 | 102.132 | 112.911 | 107.572 | 108.264 | 108.118 |
Taakveld (bedrag x € 1.000) | Verschil tussen 2024 en 2025 | Verdeling bedrag | Toelichting |
---|---|---|---|
Lasten | |||
TV05 Treasury | 195 N | 195 N | De begrote rentelasten zijn hoger dan de lasten in 2024 als gevolg van de toenemende schuldpositie. |
TV061 OZB-woningen | 348 N | 130 V | Voor de extra inzet op het actualiseren van de Basisregistratie Adressen Gebouwen is in 2024 incidenteel beschikbaar gesteld. |
593 N | In de raadsvergadering van 4 juli 2024 is het raadsvoorstel voor de toetreding tot de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) vastgesteld. De bestaande budgetten zijn opnieuw verdeeld, wat uiteindelijk een voordeel oplevert van € 144.000 in 2025. Dit voordeel is verspreid over verschillende budgetten in de begroting. Op TV061 wordt het budget geraamd voor de reguliere kosten van de BSR. | ||
67 V | Met de toetreding tot de BSR worden de belastingwerkzaamheden uitbesteed, wat leidt tot lagere salariskosten. Daarom is het budget overgeheveld naar het budget voor de reguliere kosten BSR binnen ditzelfde taakveld. | ||
TV062 OZB-niet woningen | 104 V | 37 V | De activiteiten van TV062 worden overgedragen aan de BSR, waardoor het bijbehorende budget is overgeheveld naar TV061. |
67 V | Met de toetreding tot de BSR worden de belastingwerkzaamheden uitbesteed, wat leidt tot lagere salariskosten. Het budget is daarom overgeheveld naar TV061 voor de kosten van de BSR | ||
TV064 Belasting Overig | 254 V | 235 V | Zie toelichting hierboven. |
Baten | |||
TV061 OZB-woningen | 456 V | 456 V | Naast de reguliere indexering worden de OZB-tarieven met 5% extra verhoogd conform de Perspectiefnota 2025. |
TV62 OZB- niet woningen | 490 V | 490 V | Zie toelichting hierboven. |
TV063 Parkeerbelasting | 789 V | 789 V | Dit betreft de hogere baten van straatparkeren en vergunningen met name als gevolg van de hogere tarieven. |
TV07 Alg. uitkering en uitk. Gemeentefonds | 6.464 V | 5.605 V | Via het gemeentefonds krijgt Gorinchem geld van de rijksoverheid. Deze algemene uitkering is incidenteel in 2025 aanzienlijk hoger dan in 2024. De belangrijkste ontwikkelingen van het gemeentefonds worden gepubliceerd in de mei- en septembercirculaire. Wij informeren de raad periodiek over de uitkomsten van deze circulaires. |
819 V | Dit betreft middelen uit het gemeentefonds die zijn bestemd voor uitkeringen. Deze middelen worden doorbetaald aan Avres. | ||
Mutaties reserves | |||
2.920 V | 4.100 V | Dit verschil wordt veroorzaakt door de afroming van de reserve Sociaal Domein conform de Perspectiefnota 2024. | |
1.180 N | Dit betreft de storting in de aflossingsreserve voor het verwerken van het renteresultaat. |