Algemene dekkingsmiddelen

Nr.

Taakveld

Portefeuillehouder

0.11

Resultaat van de rekening baten & lasten

Marjo Molengraaf

0.5

Treasury

Marjo Molengraaf

0.61

OZB woningen

Marjo Molengraaf

0.62

OZB- niet woningen

Marjo Molengraaf

0.63

Parkeerbelasting

Marjo Molengraaf

0.64

Belasting Overig

Marjo Molengraaf

0.7

Alg. uitkering en uitk. Gemeentefonds

Marjo Molengraaf

0.8

Overige baten en lasten

Marjo Molengraaf

Doel

Uit het collegeprogramma:
We vinden het belangrijk dat onze gemeente financieel gezond is en blijft. We voeren daarom een financieel solide beleid, om onze begroting reëel en structureel sluitend te houden. We houden de lastendruk beperkt, met oog voor de draagkracht van inwoners. We houden vast aan het afgesproken investeringsplafond. Dat doen we niet als doel op zichzelf. Het investeringsplafond zorgt ervoor dat we de lasten van onze gemeente beheersbaar houden. Door het investeringsplafond bouwen we namelijk op termijn onze gemeentelijke schulden af. En daardoor kunnen we de rentelasten die we moeten betalen dragen. We komen met voorstellen hoe we kunnen sparen voor toekomstige investeringen. Daarbij werken we nauw samen met de gemeenteraad en helpen de raad om meer inzicht te krijgen in de gemeentefinanciën.

Concrete voornemens

Actie (planning)

2025

2026

2027

2028

2. We toetsen elk investeringsvoorstel aan de ingezette lijn van schuldenafbouw, in het bijzonder in de Perspectiefnota.

3. We gaan met de gemeenteraad in gesprek over de wenselijkheid en de planning van investeringen.

4. We gaan op informele wijze in gesprek met de gemeenteraad over welke informatie de raad nodig heeft om zijn kaderstellende en controlerende rol goed in te vullen.

Nieuw begroting 2025

Digitalisering en uitbreiding reclamemasten

Exploitatie
(bedragen x € 1.000 / - = nadeel)

Realisatie
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Begroting
2027

Begroting
2028

TV011 Resultaat van de rekening baten & lasten

7.923

0

0

0

0

0

TV05 Treasury

-462

-211

-16

416

709

837

TV061 OZB woningen

369

295

643

643

643

897

TV062 OZB- niet woningen

106

104

0

0

0

0

TV063 Parkeerbelasting

227

290

277

281

280

280

TV064 Belasting Overig

231

332

78

76

76

76

TV08 Overige baten en lasten

284

5

139

-58

-56

-55

Lasten Overzicht algemene dekkingsmiddelen

8.678

816

1.121

1.359

1.652

2.034

TV05 Treasury

578

294

260

260

260

255

TV061 OZB woningen

4.802

5.315

5.771

5.771

5.771

5.771

TV062 OZB- niet woningen

5.287

5.739

6.229

6.229

6.229

6.229

TV063 Parkeerbelasting

1.768

1.915

2.704

2.704

2.704

2.704

TV064 Belasting Overig

203

218

218

218

218

218

TV07 Alg. uitkering en uitk. Gemeentefonds

92.661

93.580

100.044

95.215

95.227

95.112

TV08 Overige baten en lasten

168

11

11

11

11

11

Baten Overzicht algemene dekkingsmiddelen

105.469

107.072

115.236

110.407

110.420

110.300

Totaal saldo van baten en lasten

96.791

106.256

114.116

109.048

108.768

108.266

Mutaties reserves

3.195

-4.124

-1.204

-1.477

-503

-148

Resultaat

99.986

102.132

112.911

107.572

108.264

108.118


Taakveld (bedrag x € 1.000)

Verschil tussen 2024 en 2025

Verdeling bedrag

Toelichting

Lasten

TV05 Treasury

195 N

195 N

De begrote rentelasten zijn hoger dan de lasten in 2024 als gevolg van de toenemende schuldpositie.

TV061 OZB-woningen

348 N

130 V

Voor de extra inzet op het actualiseren van de Basisregistratie Adressen Gebouwen is in 2024 incidenteel beschikbaar gesteld.

593 N

In de raadsvergadering van 4 juli 2024 is het raadsvoorstel voor de toetreding tot de gemeenschappelijke regeling Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) vastgesteld. De bestaande budgetten zijn opnieuw verdeeld, wat uiteindelijk een voordeel oplevert van € 144.000 in 2025. Dit voordeel is verspreid over verschillende budgetten in de begroting. Op TV061 wordt het budget geraamd voor de reguliere kosten van de BSR.

67 V

Met de toetreding tot de BSR worden de belastingwerkzaamheden uitbesteed, wat leidt tot lagere salariskosten. Daarom is het budget overgeheveld naar het budget voor de reguliere kosten BSR binnen ditzelfde taakveld.

TV062 OZB-niet woningen

104 V

37 V

De activiteiten van TV062 worden overgedragen aan de BSR, waardoor het bijbehorende budget is overgeheveld naar TV061.

67 V

Met de toetreding tot de BSR worden de belastingwerkzaamheden uitbesteed, wat leidt tot lagere salariskosten. Het budget is daarom overgeheveld naar TV061 voor de kosten van de BSR

TV064 Belasting Overig

254 V

235 V

Zie toelichting hierboven.

Baten

TV061 OZB-woningen

456 V

456 V

Naast de reguliere indexering worden de OZB-tarieven met 5% extra verhoogd conform de Perspectiefnota 2025.

TV62 OZB- niet woningen

490 V

490 V

Zie toelichting hierboven.

TV063 Parkeerbelasting

789 V

789 V

Dit betreft de hogere baten van straatparkeren en vergunningen met name als gevolg van de hogere tarieven.

TV07 Alg. uitkering en uitk. Gemeentefonds

6.464 V

5.605 V

Via het gemeentefonds krijgt Gorinchem geld van de rijksoverheid. Deze algemene uitkering is incidenteel in 2025 aanzienlijk hoger dan in 2024. De belangrijkste ontwikkelingen van het gemeentefonds worden gepubliceerd in de mei- en septembercirculaire. Wij informeren de raad periodiek over de uitkomsten van deze circulaires.

819 V

Dit betreft middelen uit het gemeentefonds die zijn bestemd voor uitkeringen. Deze middelen worden doorbetaald aan Avres.

Mutaties reserves

2.920 V

4.100 V

Dit verschil wordt veroorzaakt door de afroming van de reserve Sociaal Domein conform de Perspectiefnota 2024.

1.180 N

Dit betreft de storting in de aflossingsreserve voor het verwerken van het renteresultaat.