Wat gaan we daarvoor doen?

Concrete voornemens

Onderwerp

Concrete voornemens

Vestigingsbeleid huisartsen

We ontwikkelen vestigingsbeleid voor huisartsen om een goede spreiding van huisartsenzorg over de stad mogelijk te maken. Voor de inwoners van Gorinchem is een bereikbaar en toegankelijk zorgaanbod van groot belang. Met een eerste verkenning wil de gemeente Gorinchem in beeld brengen of het aanbod aan eerstelijnsvoorzieningen toereikend is en of dit op een evenwichtige wijze over de stad verdeeld is.

Los van de verantwoordelijkheden die huisartsen en andere aanbieders van eerstelijnsvoorzieningen zelf hebben, kan de verkenning vervolgens een handvat zijn richting de toekomst: hoe moet het aanbod aan eerstelijnszorgvoorzieningen er uit gaan zien en welke initiatieven uit de samenleving voor vestiging en/of herplaatsing worden wenselijk gevonden/voorgestaan? De aanzet voor de verkenning vindt nog in 2022 plaats waarna we in het eerste kwartaal 2023 met de gemeenteraad in gesprek gaan.

Energiearmoede

In samenwerking met de afdeling Duurzaamheid wordt gewerkt aan het tegengaan van energiearmoede. Ingezet wordt op het ondersteunen van duurzaamheidsingrepen bij de minima. Dit door het uitdelen van vouchers waarvan men duurzaamheidsproducten kan kopen, de gratis inzet van een energiecoach en concrete hulp bij de aanbreng van kleine duurzaamheidsmaatregelen. Verder kijken we of en wat er nodig is in aanvulling op de landelijke regelingen.

Aanpak schulden

Binnen het Intergraal sociaal beleid (ISB) blijven we inzetten op de aanpak van schulden en armoede. Het aanpakken en oplossen van schulden en armoede heeft positieve effecten op meerdere levensdomeinen. Het hebben van schulden en het leven in armoede kan o.a. leiden tot psychische en fysieke gezondheidsklachten.

Terugkerende communicatiecampagnes moeten ervoor zorgen dat mensen met financiële problemen weten waar ze terecht kunnen en zo snel mogelijk hulp vragen.

We zetten in op betere aansluiting bij de doelgroepen door ervoor te zorgen dat we doelgroepen beter vinden en communicatie beter afstemmen op de doelgroep.

Het aanbieden van hulp aan inwoners met betaalachterstanden. Vanuit afstemming van signalen bij verschillende partners zorgen we ervoor dat we mensen actief benaderd worden voor hulp om de financiën zo snel mogelijk weer op orde te krijgen.

De Pilot Budgetbeheer loopt nog en zal worden geëvalueerd. De pilot is bedoeld om (nieuwe) schulden te voorkomen en te zorgen dat bestaande schulden niet oplopen.

Wijkgericht werken en leefbaarheid

Er zijn diverse medewerkers van de gemeente die wijkgericht worden ingezet, zoals o.a. de wijkcoördinatoren, wijkboa's en buurtsportcoaches. We stimuleren bewoners om een bijdrage te leveren aan hun leefomgeving en we stimuleren bewonersparticipatie en bewonersinitiatieven. Daarnaast zoeken we actief verbinding met wijkpartners. We betrekken wijkbewoners actief en werken samen met in- en externe netwerkpartners op het gebied van fysieke en sociale leefbaarheid en veiligheid. We stimuleren wijkpartners en inwoners uit de stad om gebruik te maken om de gemeente uit te dagen. Hiermee kunnen wijken, buurten of inwoners na het indienen van een plan en na goedkeuring van de gemeente, een gemeentelijke taak op een eigen manier invullen. Wijkgericht beheren zal verder worden verkend.

Bestaande klankbordgroepen worden ondersteund. Daar waar bewoners behoefte hebben om een klankbordgroep nieuw leven in te blazen zal de gemeente dit faciliteren.

Asielopvang

De gemeente Gorinchem onderzoekt de mogelijkheden voor passende, kleinschalige opvang van statushouders en kansrijke asielzoekers in Gorinchem.

Vroegsignalering

We zetten in op vroegsignalering zodat we onze inwoners snel kunnen helpen, zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig. We trainen partners en vrijwilligers waar nodig. Door middel van bijeenkomsten versterken we het netwerk van hulpverleners en signaleerders in de stad.

Minimaregelingen

We verhogen de inkomensgrens voor de toegang tot minimaregelingen naar 130% van het sociaal minimum. We komen met voorstellen om de armoede tegen te gaan met name daar waar kinderen in het geding zijn.

Reguliere taken

Onderwerp

Toelichting

Wettelijke uitvoering Participatiewet

De gemeente is verantwoordelijk voor alle mensen die kunnen werken, maar daarbij ondersteuning nodig hebben. Waar nodig is er inkomensondersteuning om het salaris aan te vullen. De gemeenschappelijke regeling Avres voert deze wettelijke taken uit voor Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden.

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden begeleid naar passend werk. Ook is Avres werkgever van ca. 500 mensen vanuit de Wet Sociale Werkvoorziening (SW) en de regeling Nieuw Beschut.

Speerpunten:

Uitvoering ambitiedocument

Op 24-2-2022 heeft de gemeenteraad het ambitiedocument vastgesteld inclusief het voorkeursscenario 2. Hiermee investeren we in de individuele ontwikkeling van cliënten. Zo kunnen zij meer stappen nemen op de participatieladder en hebben daarmee een grotere kans om betaald werk te vinden. Betaald werk (voor wie dat mogelijk is) is een belangrijke stap naar bestaanszekerheid. In 2023 gaan we verder met het organiseren van de inzet op meer lokaal niveau dicht bij de inwoner. DIt mede in het kader van het Integraal sociaal beleid (ISB).

Wettelijke uitvoering Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

Mensen met problematische schulden kunnen een beroep doen op gemeentelijke schuldhulpverlening. Dit is een wettelijke taak op basis van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. Mensen met problematische schulden kunnen bij de gemeenten terecht voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. De gemeenschappelijke regeling Avres voert deze wettelijke taak uit.

Wettelijke uitvoering Jeugdwet

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van alle vormen van jeugdzorg. Gemeenten hebben de plicht om jeugdzorg en ondersteuning te bieden. Doel is dat alle jeugdigen gezond en veilig opgroeien en zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen en naar vermogen deelnemen aan de samenleving. Als opgroeien of opvoeden niet vanzelf gaat, kunnen jeugdigen en hun ouders bij de gemeente terecht voor hulp en ondersteuning. Dit vanuit het uitgangpunt zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. We streven daarbij naar passende zorg en ondersteuning. In 2023 voert het sociaal team de hulpverlening in Gorinchem uit en/of geleidt het door naar de regionale zorgaanbieders mocht meer specialistische hulpverlening nodig zijn. De gemeentelijke taken op het gebied van de inkoop en het contractmanagement van specialistische jeugdhulp zijn regionaal georganiseerd (GR DG&J - onderdeel SOJ).

Speerpunten:

Jeugdzorg: beweging naar de voorkant

Om de transformatie verder vorm te geven, werken we aan verschillende maatregelen. Zo organiseren we ook in 2023 jeugdhulp dichter bij de inwoner (maatregel Jeugdhulp naar Voren) en zoeken we actief de verbinding met onze lokale partners in de wijken (zoals onderwijs en huisartsen). Ook werken we in 2023 aan het verbeteren van de veiligheidsketen (Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming). Er wordt zowel lokaal als regionaal meer ingezet op data en monitoring om deze ontwikkelingen datagedreven te ondersteunen.

Jeugdzorg: Regionale samenwerking

In Zuid-Holland Zuid kopen we verschillende vormen van jeugdzorg gezamenlijk in. We werken hierin samen met Service Organisatie Jeugd (SOJ) dat onderdeel uitmaakt van de Gemeenschappelijke regeling Dienst Gezondheid & Jeugd (DG&J). Gezamenlijk willen we zo licht mogelijke hulp bieden, dichtbij en tijdig. Zwaardere jeugdhulp willen we waar mogelijk zo min mogelijk inzetten. De zwaarste hulp moet echter wel beschikbaar blijven voor de meest kwetsbaren. Daarnaast proberen we gezamenlijk aan te sturen op het leggen van goede verbindingen tussen regionale zorgpartijen en het aanbod in de gemeenten.

In 2023 zullen we deze gemeenschappelijke regeling (net als voorgaande jaren) blijven monitoren. De Hervormingsagenda Jeugd die in het najaar beschikbaar komt, besteed ook nadrukkelijk aandacht aan de regionale samenwerking binnen de jeugdzorg. Naar verwachting zal landelijk ook opnieuw richting worden gegeven aan deze samenwerking. Denk aan kaders voor regionale samenwerking, inkoop, de beperking van administratieve lasten en het belang van data en monitoring.

Hervormingsagenda Jeugd

Om ook in de toekomst goede zorg te kunnen leveren binnen een duurzaam en financieel beheersbaar jeugdhulpstelsel zijn er zowel landelijk als regionaal en lokaal, maatregelen nodig. Het ministerie van VWS, zorgaanbieders, cliënten (vertegenwoordigers), professionals en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) stellen hiervoor samen een agenda op. Deze agenda wordt de Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028 genoemd. Oplevering van deze agenda wordt verwacht in november 2022.

Jongerenwerk

The Mall verzorgt het jongerenwerk. Zij richt zich met name op preventie. Met diverse interventies wordt de emotionele weerbaarheid onder jongeren vergroot. Ze geven voorlichting aan ouders en verzorgers. Zijn werkzaam binnen het voortgezet onderwijs en de bovenbouw primair onderwijs. Verzorgen trainingen, coachen jongeren en organiseren activiteiten.

De samenwerking met het onderwijs (en andere maatschappelijke partners) in de stad wordt in de komende jaren versterkt.

Wettelijke uitvoering Wet kinderopvang

en kwaliteitseisen

peuterspeelzalen

De gemeente is verantwoordelijk voor het toezicht houden op de kinderopvang. De GGD verzorgt de inspecties voor onze gemeente. Jaarlijks verantwoordt de gemeente zich aan de onderwijsinspectie. De gemeente heeft de hoogst haalbare status (status A).

Wettelijke uitvoering Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015)

Met diverse maatwerkvoorzieningen dragen gemeenten bij aan zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen. Dit wordt gedaan via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Denk bijvoorbeeld aan huishoudelijke ondersteuning, individuele begeleiding, dagbesteding, vervoersvoorzieningen (bijv. MolenHopper), scootmobielen, rolstoelen en woonvoorzieningen.

Het wettelijk kader bestaat uit landelijke regelgeving en de lokaal vastgestelde verordening, nadere regels en beleidsregels.

Het ISB is het beleidsmatig kader, waarbij met name de pijlers ’Meedoen’ en ’Passende zorg en ondersteuning’ van toepassing zijn.

De uitvoeringen voor de reguliere taken is intern georganiseerd binnen team Samenleving. Op het gebied van inkoop en beleidsontwikkeling werken we samen met de regiogemeenten in de AV, met name met Molenlanden. Ook is er afstemming met de Drechtsteden.

De Wmo kent daarnaast ook een aantal specialistische (maatwerk)voorzieningen, zoals Beschermd Wonen en Opvang, Openbare Geestelijke Gezondheidzorg, maatschappelijke re-integratie ex-gedetineerden. De organisatie en facilitering van deze opgaven hebben een regionaal karakter en zijn in de uitvoering mede verankerd met lokale basisvoorzieningen. Dit geldt voor beleid, inkoop/financiering en uitvoerende dienstverlening.

In 2023 ligt voor Wmo Opvang de nadruk op feitelijk opleveren regionale projecten met capaciteit Opvang voor daklozen en lokale capaciteit in de hele regio voor uitstroom woningen. Dit gebeurt op basis van gemaakte afspraken in de Regionale Agenda Huisvesting Kwetsbare Groepen (HKG). Gorinchem voldoet aan haar bestuurlijk afgesproken opgaven van de Agenda HKG. Het project Opvang Dakloze Gezinnen is opgeleverd. De toegezegde verkenning met buurgemeente Molenlanden naar haalbaarheid van een regionaal project Skaeve Huse loopt en kan bij -regionale instemming- in 2023 mogelijk in projectvoorbereiding genomen worden in één van beide gemeenten.

Naar het zich nu laat aanzien zal ingaande 2024 het landelijk herverdeel model Wmo Beschermd Wonen ingevoerd gaan worden. Dit zal een ingroeitraject van 10 jaar zijn. 2023 zal in het teken staan van regionale en lokale voorbereiding op dit proces. Onderdeel van dit proces betreft de reeds in gang gezette transformatie van Beschermd Wonen (BW). Hierin wordt naast transformatie van regionale intramurale 24/7 BW voorzieningen de arrangementenmaatwerk BW, ook ingezet op het Beschermd Thuis (BT) in de Wijk wonen. Dit meerjarig proces krijgt lokaal vorm met ketenpartners in de Proeftuin Maatwonen Gorinchem. Doelstellingen van het ISB vormen mede het kader voor de lokale transformatie Beschermd Thuis in de Wijk wonen.

Speerpunten

Inkoop Wmo

Vanaf 2023 werken we met nieuwe inkoopcontracten voor zowel Huishoudelijke Ondersteuning als Begeleiding. Met de gemaakte afspraken voldoen we aan de laatste rechterlijke uitspraken. De afgesproken tarieven zijn in lijn met de AMvB reële marktprijs. Met de nieuwe contracten willen we zorgvuldig omgaan met financiële middelen, maar tegelijkertijd ook maatwerk bieden. Licht als het kan, zwaar als het nodig is.

In 2023 monitoren we of deze doelstellingen daadwerkelijk worden behaald. We gaan vanuit de gemaakte inkoopafspraken in gesprek met aanbieders hoe we in samenwerking stappen kunnen zetten op het gebied van preventie, vroegsignalering en meer inzet van algemene voorzieningen.

Eigen bijdrage Wmo

Het kabinet werkt aan wetswijziging waardoor het mogelijk wordt om een hogere eigen bijdrage te vragen voor cliënten met huishoudelijke ondersteuning vanaf 2025. Verwachting is dat deze wijziging de financiële druk op de Wmo kan verlichten.

Clientervarings-onderzoek

In samenwerking met de gemeente Molenlanden onderzoeken we hoe het cliëntervaringsonderzoek Wmo anders opgezet kan worden. Inzet is om met ingang van 2023 het cliëntervaringsonderzoek op de nieuwe wijze uit te voeren.

Wonen en zorg

Samen met de netwerkpartners uit de stad werken we aan een Strategische- en Uitvoeringsagenda Wonen en Zorg voor Gorinchem. Dit is belangrijk met het oog op de demografische ontwikkelingen (vergrijzing) en de ontwikkelingen in de zorg (extramuralisering, arbeidsmarktproblematiek). Uiterlijk eind eerste kwartaal 2023 dienen deze documenten opgeleverd te zijn, waarna partners gezamenlijk en concreet aan de slag gaan met realisatie van de uitvoeringsagenda. Uitgangspunt is dat er sprake is van gedeeld eigenaarschap onder partners ten aanzien van de problematiek. Voor dit onderdeel is er sprake van samenloop met programma 9.

Mantelzorg

Mantelzorg is van grote betekenis voor de samenleving, voor de mensen die het geven en ontvangen. Verschillende ontwikkelingen maken dat er een steeds groter beroep wordt gedaan op mantelzorgers. Dit vraagt om adequate ondersteuning. In 2023 werken we verder aan de doorontwikkeling van de mantelzorgondersteuning. Dit doen we door respijtzorg verder door te ontwikkelen, door communicatie en ondersteuningsaanbod specifieke doelgroepen van mantelzorgers aan te spreken. We blijven communiceren en met partners in de stad samenwerken ten behoeve van vroegsignalering en ondersteuning van zwaarbelaste mantelzorgers.

Dementievriendelijke gemeenschap

Voor 2023 werken we verder aan de ontwikkeling voor een Odensehuis voor mensen met beginnende dementie en hun mantelzorgers. In regionaal verband werken we gezamenlijk aan meer samenhang in de zorg en ondersteuning van mensen met dementie en hun naasten volgens het Meerjarenplan Dementie Waardenlanden 2022-2025. We werken in 2023 aan verbetering van signaleren en diagnosticeren van dementie bij migrantenouderen en blijven werken aan basiskennis dementie bij buurthuizen, winkeliers en inwoners.

Preventie

We zetten actief in op preventie in de volle breedte van het sociaal domein. Dit houdt in dat we bij alle inhoudelijke thema’s kijken hoe we preventie kunnen inzetten. Ook kijken we hoe we zo snel mogelijk problemen die zich voordoen kunnen onderkennen en erger kunnen voorkomen. Zo vieren we in 2023 het Preventie- en Handhavingsplan Alcohol en lokaal preventieakkoord verder uit. Vanuit preventiewerk, stichting Halt en het jongerenwerk vinden er diverse activiteiten plaats ter voorkoming van ongewenst (crimineel) gedrag en verslavingen.

Met de Kansrijke Start zetten we samen met partners uit het medisch en sociaal domein in 2023 concrete stappen ter verbetering van de samenwerking rondom de eerste 1000 dagen van een kind.

We hebben een signalerende en preventieve functie in de wijken, o.a. via de buurtsportcoaches, Wijkcoördinatoren en de opbouwmedewerker. We investeren in preventie door het versterken van de buurthuisfunctie. In samenwerking met het Jongerenwerk The Mall wordt er actief ingezet op begeleiding van de Gorinchemse jeugd.

Eenzaamheid

Eenzaamheid bestrijden is belangrijk, omdat (langdurige) eenzaamheid leidt tot gezondheidsrisico’s, minder meedoen in de samenleving en een gevoel dat welzijn tekortschiet. We bieden hiervoor een regulier aanbod zoals bijvoorbeeld de 1330-gespreksgroepen. Daarnaast leggen we in 2023 de focus in de eenzaamheidsaanpak op het bereiken van de ‘eenzame inwoner’ die nog niet van het aanbod af weet of de drempel voor activiteiten te hoog vindt. Deze insteek komt terug in de Kom Erbij week die eind september plaatsvindt. Daarnaast is er een specifieke aanpak voor jongeren, waar de focus ligt op het doorbreken van het taboe en het bereiken van de ‘eenzame jongeren’.

Ontmoetingsplek van de

Toekomst

In 2022 is met het beleidsstuk Ontmoetingsplek van de toekomst vastgesteld. Een ontmoetingsplek is een plek waar activiteiten voor verschillende doelgroepen uit de wijk en de stad als geheel kunnen plaatsvinden. Met het nieuwe beleid zetten we in op samenwerkingen tussen de ontmoetingsplekken, de signalerende rol van ontmoetingsplekken en de spreiding van de ontmoetingsplekken over de stad.

Samen Gorinchem

Sinds april 2020 is SamenGorinchem hét online platform voor en door de gemeenschap. Het platform biedt ruimte voor vraag en aanbod, informatiedeling en de sociale kaart van Gorinchem. Ook in 2023 werken we onder andere met de inzet van betrokken inwoners aan de groei en optimalisering van het platform.

Monitoren

We willen monitoren of we de gewenste effecten ook bereiken. Daarom zijn de doelen uit het Integraal Sociaal Beleid concreet en meetbaar gemaakt in de Monitor ISB. Zowel lokaal als regionaal zetten we in op monitoring, zoals binnen de Hervormingsagenda jeugd.

Naast bepalen welke ingezette projecten/maatregelen/pilots daadwerkelijk effect hebben gehad, is grip krijgen op de financiën belangrijk. Op basis hiervan kan beleid worden vormgegeven, doorontwikkeld of geëvalueerd.

Wetende dat monitoring binnen het sociaal domein een lastige is aangezien effecten vaak het resultaat zijn van verschillende acties en invloeden. Ook zijn effecten pas op langere termijn te zien. Desondanks is het goed de effecten te meten en aan de hand daarvan het gesprek aan te gaan hoe we ervoor kunnen zorgen dat gestelde doelen worden bereikt. Hierbij is het verhaal van de inwoner minstens zo belangrijk. We streven naar tellen (kwantitatief) en vertellen (kwalitatief).

Acute Zorg

Het ministerie wil zorgen dat er ook in de toekomst goede, toegankelijke en betaalbare acute zorg zal zijn. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk een nieuwe inrichting en bekostiging van het acute zorglandschap. Dit kan ook gevolgen hebben voor de Spoedeisende Hulp (SEH) in het Beatrixziekenhuis en daarmee voor het ziekenhuis zelf.

Eerder (najaar 2020) is al een reactie gegeven op een toen door het ministerie uitgebrachte houtskoolschets over de acute zorg. In juli van dit jaar heeft de minister opnieuw een brief verzonden aan partijen in de zorg. Dit betekent dat we de komende tijd gebruiken om de gezamenlijkheid te zoeken en optimaal gebruik te maken van de beïnvloeding strategieën die er zijn. Zo zijn we vanuit Gorinchem (mede namens de regio) aangesloten bij de lobby van de gemeenten met een streekziekenhuis, onder leiding van Winterswijk en onderhouden we contacten met Rivas.

Wettelijke uitvoering Wet inburgering

Met ingang van 1 januari 2022 is de nieuwe Wet Inburgering in werking getreden. Hiermee zijn de gemeenten verantwoordelijk voor het regelen van inburgering en alles wat er bij participeren en integreren komt kijken. Het is daarbij de ambitie van de gemeenten Gorinchem, Molenlanden en Vijfheerenlanden om inburgeraars zo snel mogelijk actief burgerschap te laten verwerven. Dit kan door het leren van de Nederlandse taal te combineren met participatie in onze samenleving, met als ultieme doel het duurzaam zelfstandig en zelfredzaam zijn in de maatschappij en op de arbeidsmarkt.

De uitvoering van de Wet Inburgering ligt bij AVRES en VluchtelingenWerk.

Ondertussen zullen de inburgeraars onder de oude wet ook (extra) ondersteuning krijgen. Zodat ook zij zo snel mogelijk zelfstandig en zelfredzaam zijn.

Diversiteit

In Gorinchem willen we dat iedereen mee kan doen en zich zowel veilig als thuis voelt in de stad. Hier wordt op ingezet met het emancipatie- en diversiteitsbeleid. In december 2020 is Gorinchem officieel regenboogstad geworden. Hiermee zegt de gemeente toe zich actief te zullen inzetten voor de acceptatie, de emancipatie en de veiligheid van de Gorcumse LHBTIQ+ gemeenschap. Per 2021 heeft de Rijksoverheid extra middelen beschikbaar gesteld om de antidiscriminatievoorzieningen te versterken. Vanaf 2022 is daarom de bijdrage voor de reguliere taken van RADAR verhoogd. Daarnaast heeft de gemeente RADAR een bijdrage verleend voor de uitvoering van preventieactiviteiten. Onder de preventieactiviteiten valt ook de meldingsbereidheid, wat de gemeente en RADAR gezamenlijk zullen onderzoeken en inrichten.

Bewonersinitiatieven

Gorinchem verleent subsidies voor Adoptiegroen en straat- en buurtactiviteiten. Het doel hiervan is om de sociale cohesie in de buurt te verstevigen. Vanuit Bliek in Actie worden bewonersinitiatieven gesubsidieerd onder de voorwaarde dat ze zelf in actie komen voor de leefbaarheid van hun buurt. Initiatiefnemers krijgen daarbij niet alleen financiële steun, maar kunnen ook hulp krijgen met leggen van verbindingen, met netwerken en het verkrijgen van kennis en materialen. Ook praktische ondersteuning behoort tot de mogelijkheden.

Contacten met inwoners

De wijkcoördinatoren hebben veel contacten met inwoners over zeer uiteenlopende onderwerpen zoals dierenplaagbestrijding, speelvoorzieningen, vluchtelingenopvang, overlast e.d. De contacten verlopen via wijkbijeenkomsten, telefonisch, via de mail of Fixi. Duidelijke communicatie en het afwegen van het belang voor een buurt zijn daarbij essentieel. Maandelijks worden de inwoners via de Hart voor uw Wijkpagina in de Stad Gorinchem geïnformeerd over allerlei ontwikkelingen. Het faciliteren van Buurtpreventieteams gaat in samenspraak met Openbare Orde en Veiligheid.