Overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien

Overhead

Kosten van overhead zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Overheadkosten worden integraal opgenomen in het "overzicht overhead" en niet verdeeld naar de verschillende beleidsterreinen in de programma's. De uitzondering hierop is het deel van overhead dat bij investeringen en grondexploitaties hoort. Dit deel wordt wel toegerekend. Het overheadtarief wordt berekend door de totale overheadlasten van het taakveld overhead te delen door de totale directe personeelskosten. De omvang van de doorbelasting blijkt uit de onderstaande tabel.

Toegerekende overhead (bedragen x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Toegerekend aan investeringen en grondexploitaties

1.000

1.000

1.000

1.000

De baten en de lasten van de overhead zijn in onderstaande tabel meerjarig weergegeven. Hierop zijn de lasten voor investeringen en grondexploitaties in mindering gebracht. De baten betreffen huuropbrengsten van gebouwen, bijdragen van derden en overige inkomsten.

Exploitatie
(bedragen x € 1.000 / - = nadeel)

Realisatie
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

TV04 Overhead

12.724

12.140

14.464

14.469

15.111

13.438

Lasten Overzicht overhead

12.724

12.140

14.464

14.469

15.111

13.438

TV04 Overhead

476

512

492

467

467

467

Baten Overzicht overhead

476

512

492

467

467

467

Totaal saldo van baten en lasten

-12.248

-11.628

-13.973

-14.002

-14.644

-12.972

Mutaties reserves

615

16

15

90

741

74

Resultaat

-11.633

-11.613

-13.957

-13.912

-13.902

-12.897

Op diverse terreinen merken we dat de eisen die gesteld worden aan de organisatie steeds hoger worden. Maar ook dat door maatschappelijke ontwikkelingen een meer actieve rol van de gemeente wordt gevraagd. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkelingen op de woningmarkt, vraagstukken rondom klimaatadaptatie, het inzetten op het werven van subsidies en lobby, borging van landelijke regelgeving rondom gemeentelijke rechtmatigheid en ontwikkelingen op het gebied van erfgoed. Om hieraan uitvoering te kunnen geven, wordt voorgesteld om voor de komende 3 jaar een extra uitvoeringsbudget beschikbaar te stellen van € 610.000. De komende jaren wordt bezien of deze extra inzet structureel noodzakelijk is, of dat er ontwikkelingen zijn die maken dat we kunnen volstaan met een intensivering van 3 jaar.

De arbeidsmarkt is gespannen. We zien bij tal van functies dat het een grote uitdaging is om vacatures ingevuld te krijgen. Steeds vaker is tijdelijke inzet van inhuurkrachten nodig om periodes te overbruggen totdat reguliere invulling mogelijk is. De huidige begrotingsmethodiek, waarbij op detail de salariskosten per medewerker worden berekend, levert in de praktijk een aanzienlijke beperking van handelingsvrijheid op. Door over te stappen naar een standaardisering van de begrotingswijze (op het maximum van het salarisbedrag binnen de cao), ontstaat er flexibiliteit om in te spelen op incidenten en tijdelijke overbruggingen, zonder dat er eerst naar een financiële oplossing gezocht moet worden. Immers is de tijdelijke inzet in de regel duurder dan reguliere bezetting. Door de begroting hierop aan te passen, kunnen we hier als organisatie beter op inspelen.

Exploitatie
(bedragen x € 1.000 / - = nadeel)

Realisatie
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

Lasten Overzicht heffing vennootschapsbelasting

0

0

0

0

0

0

Baten Overzicht heffing vennootschapsbelasting

0

0

0

0

0

0

Totaal saldo van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

Mutaties reserves

0

0

0

0

0

0

Resultaat

0

0

0

0

0

0

Exploitatie
(bedragen x € 1.000 / - = nadeel)

Realisatie
2021

Begroting
2022

Begroting
2023

Begroting
2024

Begroting
2025

Begroting
2026

TV99 Onvoorzien

0

100

100

100

100

100

Lasten Overzicht onvoorzien

0

100

100

100

100

100

Baten Overzicht onvoorzien

0

0

0

0

0

0

Totaal saldo van baten en lasten

0

-100

-100

-100

-100

-100

Mutaties reserves

0

0

0

0

0

0

Resultaat

0

-100

-100

-100

-100

-100

Onvoorzien
De post Onvoorzien in de begroting dient ter dekking van lasten waarvoor geen budget in de begroting is opgenomen. In de begroting wordt ieder jaar een bedrag van € 100.000 voor onvoorziene uitgaven meegenomen. Voor het aanwenden van de post Onvoorzien (algemeen) als dekkingsmiddel gelden drie toetsingscriteria te weten: onvoorzienbaar, onvermijdbaar en onuitstelbaar.

Investeringen (bedrag x € 1.000)

2023

2024

2025

2026

Vervangingsplan inventaris

180

33

146

100

Warmtenet Stadhuis

906

Hard- en software

478

384

386

350

Totaal investeringen

1.564

417

532

450