Overhead, vennootschapsbelasting en onvoorzien
Overhead
Kosten van overhead zijn alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Overheadkosten worden integraal opgenomen in het "overzicht overhead" en niet verdeeld naar de verschillende beleidsterreinen in de programma's. De uitzondering hierop is het deel van overhead dat bij investeringen en grondexploitaties hoort. Dit deel wordt wel toegerekend. Het overheadtarief wordt berekend door de totale overheadlasten van het taakveld overhead te delen door de totale directe personeelskosten. De omvang van de doorbelasting blijkt uit de onderstaande tabel.
Toegerekende overhead (bedragen x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Toegerekend aan investeringen en grondexploitaties | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
De baten en de lasten van de overhead zijn in onderstaande tabel meerjarig weergegeven. Hierop zijn de lasten voor investeringen en grondexploitaties in mindering gebracht. De baten betreffen huuropbrengsten van gebouwen, bijdragen van derden en overige inkomsten.
Exploitatie
| Realisatie
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
|
---|---|---|---|---|---|---|
TV04 Overhead | 12.724 | 12.140 | 14.464 | 14.469 | 15.111 | 13.438 |
Lasten Overzicht overhead | 12.724 | 12.140 | 14.464 | 14.469 | 15.111 | 13.438 |
TV04 Overhead | 476 | 512 | 492 | 467 | 467 | 467 |
Baten Overzicht overhead | 476 | 512 | 492 | 467 | 467 | 467 |
Totaal saldo van baten en lasten | -12.248 | -11.628 | -13.973 | -14.002 | -14.644 | -12.972 |
Mutaties reserves | 615 | 16 | 15 | 90 | 741 | 74 |
Resultaat | -11.633 | -11.613 | -13.957 | -13.912 | -13.902 | -12.897 |
Op diverse terreinen merken we dat de eisen die gesteld worden aan de organisatie steeds hoger worden. Maar ook dat door maatschappelijke ontwikkelingen een meer actieve rol van de gemeente wordt gevraagd. Voorbeelden hiervan zijn de ontwikkelingen op de woningmarkt, vraagstukken rondom klimaatadaptatie, het inzetten op het werven van subsidies en lobby, borging van landelijke regelgeving rondom gemeentelijke rechtmatigheid en ontwikkelingen op het gebied van erfgoed. Om hieraan uitvoering te kunnen geven, wordt voorgesteld om voor de komende 3 jaar een extra uitvoeringsbudget beschikbaar te stellen van € 610.000. De komende jaren wordt bezien of deze extra inzet structureel noodzakelijk is, of dat er ontwikkelingen zijn die maken dat we kunnen volstaan met een intensivering van 3 jaar.
De arbeidsmarkt is gespannen. We zien bij tal van functies dat het een grote uitdaging is om vacatures ingevuld te krijgen. Steeds vaker is tijdelijke inzet van inhuurkrachten nodig om periodes te overbruggen totdat reguliere invulling mogelijk is. De huidige begrotingsmethodiek, waarbij op detail de salariskosten per medewerker worden berekend, levert in de praktijk een aanzienlijke beperking van handelingsvrijheid op. Door over te stappen naar een standaardisering van de begrotingswijze (op het maximum van het salarisbedrag binnen de cao), ontstaat er flexibiliteit om in te spelen op incidenten en tijdelijke overbruggingen, zonder dat er eerst naar een financiële oplossing gezocht moet worden. Immers is de tijdelijke inzet in de regel duurder dan reguliere bezetting. Door de begroting hierop aan te passen, kunnen we hier als organisatie beter op inspelen.
Exploitatie
| Realisatie
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
|
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten Overzicht heffing vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten Overzicht heffing vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Exploitatie
| Realisatie
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
| Begroting
|
---|---|---|---|---|---|---|
TV99 Onvoorzien | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Lasten Overzicht onvoorzien | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Baten Overzicht onvoorzien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Onvoorzien
De post Onvoorzien in de begroting dient ter dekking van lasten waarvoor geen budget in de begroting is opgenomen. In de begroting wordt ieder jaar een bedrag van € 100.000 voor onvoorziene uitgaven meegenomen. Voor het aanwenden van de post Onvoorzien (algemeen) als dekkingsmiddel gelden drie toetsingscriteria te weten: onvoorzienbaar, onvermijdbaar en onuitstelbaar.
Investeringen (bedrag x € 1.000) | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Vervangingsplan inventaris | 180 | 33 | 146 | 100 |
Warmtenet Stadhuis | 906 | |||
Hard- en software | 478 | 384 | 386 | 350 |
Totaal investeringen | 1.564 | 417 | 532 | 450 |