Vestigingsplaats | Gorinchem |
---|---|
Korte omschrijving | Voor eigen rekening en risico voeren van een grondexploitatie Hoog Dalem samen met de partners verenigd in de C.V. Realiseren van woningen en voorzieningen op het gewenste kwaliteits- en kwantiteitsniveau in Gorinchem Oost conform de vastgestelde ruimtelijke en financiële kaders (grondexploitatie). |
Publiek belang | Realiseren woningbouw en voorzieningen in Hoog Dalem. |
Bestuurlijk belang | Twee leden van het college treden op als aandeelhouders van Hoog Dalem C.V. Het voorzitterschap in de vergadering van aandeelhouders rouleert per jaar. Besluitvorming van de directie vindt plaats op basis van unanimiteit. In de statuten (artikel 15 lid 7) is geregeld welke directiebesluiten de instemming van de aandeelhouders vragen. Die besluiten vragen een twee derde meerderheid, alle overige besluiten vragen om unanimiteit. De burgemeester treedt op als (stille) vennoot in Hoog Dalem C.V. |
Financieel belang | De gemeente staat garant voor de leningen die de CV aangaat. Deze garantstelling |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 1.587.890 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 13.324.723 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: N.N.B. |
Risico's | De ontwikkeling van Hoog Dalem is vergevorderd. Hierdoor nemen de risico's steeds meer af. Marktrisico's zoals de rente kunnen effect hebben op de hoogte van de verkoopprijzen en productiekosten. |
B. Vennootschappen en coöperaties
Hoog Dalem C.V.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats | Den Haag. |
---|---|
Korte omschrijving | De BNG fungeert als intermediair tussen de kapitaalmarkt en decentrale overheden. De BNG kan gezien worden als een inkoopcombinatie van geld namens decentrale overheden. De BNG is een naamloze structuurvennootschap waarvan 50% van de aandelen in handen zijn van de Staat en de overige 50% in handen van decentrale overheden. |
Publiek belang | De gunstige prijzen van financieringsmiddelen worden doorgegeven aan decentrale overheden, waaronder gemeente Gorinchem. Hierdoor wordt de kredietwaardigheid van gemeenten versterkt en kunnen zij relatief goedkoop lenen. |
Bestuurlijk belang | De wethouder financiën heeft gemandateerde stemrecht in de AVA. Het bestuurlijke belang (stemrecht) wordt bepaald naar rato van het ingebrachte kapitaal. |
Financieel belang | De gemeente Gorinchem heeft een belang van 0,173% in het aandelenkapitaal. De boekwaarde van de aandelen is € 218.000. Van de nettowinst is in 2023 50% uitgekeerd aan de aandeelhouders conform het dividendbeleid. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 4.700.000.000 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 110.800.000.000 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: N.N.B. |
Risico's | De BNG heeft een lage solvabiliteitsratio. De BNG is echter een financiële instelling waardoor gegeven de aard van de activiteiten zij verhoudingsgewijs veel vreemd vermogen heeft en een relatief laag eigen vermogen. BNG wordt desondanks als een van de veiligste banken ter wereld wordt beschouwd. Oplopende rente kan invloed hebben op de leningenportefeuille van BNG en daarmee de stabiliteit van BNG maar voor nu wordt dit risico beoordeeld als beperkt. |
Oasen N.V.
Vestigingsplaats | Gouda |
---|---|
Korte omschrijving | Kernactiviteiten zijn het winnen, zuiveren, distribueren en verkopen van drinkwater. Oasen N.V. maakt drinkwater voor 750.000 mensen en 7.200 bedrijven in het oosten van Zuid-Holland. |
Publiek belang | Op duurzame wijze zorgdragen voor drinkwater. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het College heeft stemrecht in de AVA. Het daadwerkelijk bestuurlijk belang (stemrecht) in de AVA wordt bepaald naar rato van het ingebrachte kapitaal. |
Financieel belang | De gemeente Gorinchem heeft een belang van 4,55% in het aandelenkapitaal van Oasen. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 128.149.000 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 244.640.000 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: N.N.B. |
Risico's | Oasen N.V. is een solvabel bedrijf met een beperkt dividendregime. Door het droogtevraagstuk en vervuiling neemt de investeringsopgave voor Oasen toe om de toekomstige drinkwatervoorziening te kunnen verzekeren. Om deze investeringen op een financieel verantwoorde manier te kunnen realiseren, worden de tarieven verhoogd. De risico's nemen wel toe, maar worden nog steeds als beperkt ingeschat. |
Stedin Holding N.V.
Vestigingsplaats | Rotterdam. |
---|---|
Korte omschrijving | Stedin bestaat uit verschillende bedrijfsonderdelen: netbeheerder, infrabedrijf en een netwerkbedrijf. Met elkaar zorgen zij ervoor dat klanten kunnen beschikken over (duurzame) energie om te leven, werken en ondernemen. Daarnaast verduurzaamt Stedin het energiesysteem en houdt zij het robuust en betaalbaar. |
Publiek belang | Stedin draagt zorg voor het aanleggen, beheren en onderhouden van de gas- en elektriciteitsnetten. Onderdeel van het beheer is dat uitval of onderbreking van de gas en elektriciteitstoevoer wordt geminimaliseerd. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het College heeft stemrecht in de AVA. Het bestuurlijk belang (stemrecht) in de AVA wordt bepaald naar rato van het ingebrachte kapitaal. |
Financieel belang | De gemeente Gorinchem heeft een belang van 0,6% in het aandelenkapitaal van Stedin. Daarnaast heeft de gemeente in 2021 een cumulent preferente aandelenpakket verworven ad € 1,36 mln. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 3.221.000.000 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 5.063.000.000 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: N.N.B. |
Risico's | De energietransitie is een grote opgave waardoor de resultaten onder druk kunnen komen te staan. In 2021 zijn hiervoor cumulatief preferente aandelen uitgegeven. De gemeente Gorinchem heeft ook deelgenomen aan deze uitgifte. Het Rijk heeft € 500 miljoen ter beschikking gesteld in de Miljoenennota 2023. In het traject voor extra middelen zijn in 2024 twee provincies en 21 gemeenten aangesloten als nieuwe aandeelhouders. Het is niet uit te sluiten dat Stedin opnieuw een beroep zal moeten doen op haar aandeelhouders indien er nog meer kapitaal nodig is. |
Merwede LingeLijn Beheer B.V.
Vestigingsplaats | Gorinchem. |
---|---|
Korte omschrijving | De BV MLL is opgericht voor de aanleg van de MLL tussen Dordrecht en Geldermalsen om onder andere de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid van de deelnemende gemeenten te vergroten. De BV is nu verantwoordelijk voor het beheer van deze lijn. |
Publiek belang | Openbaar vervoer. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college treedt op als vertegenwoordiger van de gemeente in de AVA. In deze AVA is elke gemeente vertegenwoordigd door één persoon/één stem. Besluiten in de AVA worden genomen bij volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen. |
Financieel belang | De investering in de Merwede LingeLijn heeft een totale omvang van circa € 55 mln. Hiervan komt circa € 10 mln. voor rekening van Gorinchem. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 250.000 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 0 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: N.N.B. |
Risico's | Als gevolg van het schrappen van station Gorinchem Noord heeft deze BV geen expliciete functie meer en wordt bekeken wat de alternatieven zijn in samenwerking met andere gemeenten. De risico's zijn beperkt. |
Gemeente Gorinchem Deelneming B.V.
Vestigingsplaats | Gorinchem. |
---|---|
Korte omschrijving | De vennootschap heeft ten doel het oprichten van, het deelnemen in, het besturen van en het toezicht houden op ondernemingen en vennootschappen, waaronder mede wordt begrepen het deelnemen als commanditaire vennoot in ROM-S C.V. |
Publiek belang | Door de deelneming in ROM-S C.V. wordt bijgedragen aan de ontwikkeling van het Bedrijventerrein Schelluinen-West. |
Bestuurlijk belang | De vennootschap is eind 2006 opgericht als onderdeel van de juridische structuur van ROM-S C.V. Het bestuurlijk belang loopt dan ook parallel aan ROM-S C.V. (zie hetgeen bij die verbonden partij is vermeld). |
Financieel belang | In het verleden nam de B.V. voor 17,3% deel in ROM-S C.V. Per 1 januari 2024 is ROM-S C.V. ontbonden. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 44.173 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 1.516.565 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: N.N.B. |
Risico's | De risico's worden als beperkt ingeschat. |
Huisvuil Verbranding Centrale (HVC) N.V.
Vestigingsplaats | Alkmaar |
---|---|
Korte omschrijving | HVC N.V. verwerkt ons huishoudelijk afval en ontwikkelt zich als een producent van duurzame energie voor haar aandeelhouders. Binnen GEVUDO verband wordt een aandelenpakket HVC van de twaalf deelnemende gemeenten in de regio Zuid-Holland Zuid beheerd. Het gaat om ruim 18% van de gemeentelijke aandelen HVC, waarvoor de GEVUDO gemeenten garant staan. HVC keert hiervoor een jaarlijkse vergoeding uit en zo mogelijk een winstuitkering. Dat laatste is in de afgelopen jaren niet gebeurd, omdat de aandeelhouders er voor gekozen hebben het aandeel vreemd kapitaal in HVC te reduceren. |
Publiek belang | De verwerking van onze huishoudelijke afvalstromen en de productie van duurzame energie. |
Bestuurlijk belang | De realisatie van een circulaire economie en ondersteuning bij de energietransitie. |
Financieel belang | De gemeente Gorinchem staat garant voor € 9,8 mln. van het bedrijfskapitaal van HVC N.V. De jaarlijkse risicogarantie uitkering bedraagt € 850.000 overall, inhoudende € 70.000 voor Gorinchem. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 233.501.000 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 928.387.000 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: N.N.B. |
Risico's | Omdat HVC steeds meer afhankelijk wordt van de opbrengsten van de geproduceerde duurzame energie, hebben de energieprijzen grote invloed op het bedrijfsresultaat. De vermogenspositie van HVC is nog niet voldoende om zonder garanties van gemeenten te opereren maar is wel aan het verbeteren. Het risico voor HVC wordt beoordeeld als beperkt. |
Coöperatie i_lab
Vestigingsplaats | Gorinchem |
---|---|
Korte omschrijving | i_lab is een coöperatief platform voor Gorinchem en de regio waar leren, werken en innoveren samenkomen en technologische ontwikkelingen in de verschillende branches uitgangspunt zijn. i_lab is een fysiek centrum op de campus in Gorinchem. Het is bovendien een knooppunt in het netwerk van samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheid in de regio Gorinchem, hét netwerk voor onderlinge verbinding en kennisuitwisseling. |
Publiek belang | Het i_lab is een plek en een netwerk waar door samenwerking tussen scholen en bedrijven een krachtig innovatief (beroeps)onderwijs (po, vo, mbo, hbo en wo) wordt gerealiseerd en een Leven Lang Ontwikkelen wordt gestimuleerd; voor een groter vernieuwings- en aanpassingsvermogen van stad en regio. |
Bestuurlijk belang | Het rapport Samen voor elkaar van Berenschot geeft in haar conclusies aan dat als Gorinchem haar regiofunctie wil behouden en of versterken, ze blijvend moet investeren om een aantrekkelijke onderwijsstad voor de regio te blijven. Het i_lab en de verdere ontwikkeling van de campus zijn complementair. Namens de gemeente zitten twee leden van het college in het algemeen bestuur van het i-lab. Het onderwijsveld en het bedrijfsleven hebben ook elk twee personen die zitting hebben in het algemeen bestuur. |
Financieel belang | De gemeente heeft een budget beschikbaar gesteld van € 6,65 mln. voor de uitwerking en realisatie van het i_lab, waarvan € 1,9 mln. gedekt uit de Regiodeal. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 0 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 312.336 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: N.N.B. |
Risico's | De ontwikkeling van het i_lab is een taakstellend budget. Het i_lab heeft zich tijdelijk gevestigd in het Da Vinci College in Gorinchem. Medio 2024 is gestart met de verbouwing van de definitieve locatie. Begin 2025 is de verbouwing afgerond en verhuist i_lab naar haar definitieve locatie. De risico’s zijn beperkt. |