Vestigingsplaats | Dordrecht. |
---|---|
Korte omschrijving | De GR Dienst Gezondheid & Jeugd bestaat uit een viertal organisatieonderdelen. Onderdeel van de Dienst Gezondheid & Jeugd zijn; de GGD Zuid-Holland Zuid, Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (BLVS), Veilig Thuis (VT) en de Service Organisatie Jeugd (SOJ). Het organisatie onderdeel SOJ kent haar eigen begroting. De DG&J helpt inwoners mee te doen aan een gezonde en sociaal veilige samenleving. De interventies en acties van de DG&J zijn daarop gericht, waarbij (veer)kracht, eigen regie en het welbevinden van mensen centraal staat. De DG&J kijkt met een integrale blik naar haar taken, maakt verbinding tussen verschillende beleidsterreinen en bevordert samenwerking tussen verschillende organisaties aan gezamenlijke doelen. De Dienst Gezondheid & Jeugd verzorgt namens de 10 gemeenten in Zuid-Holland Zuid de uitvoering van diverse taken op het gebied van publieke gezondheid, maatschappelijke zorg en leerplicht. Daarnaast is de Dienst verantwoordelijk voor de aansturing van de uitvoering van de integrale jeugdgezondheidszorg. Ook bij rampen en crises, waarin de publieke gezondheid wordt bedreigd, treedt de Dienst Gezondheid & Jeugd op. |
Publiek belang | De Dienst Gezondheid & Jeugd bewaakt, beschermt en bevordert activiteiten die gericht zijn op het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen en het vergroten van ontwikkelingskansen ten behoeve van de inwoners van Zuid-Holland Zuid. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het B&W-college maakt deel uit van het algemeen bestuur en dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling. Het aantal stemmen dat een lid kan uitbrengen in het algemeen bestuur wordt bepaald door het aantal inwoners van de gemeente. De gemeente Gorinchem heeft twee stemmen. Elk lid van het dagelijks bestuur heeft in de vergadering één stem. |
Financieel belang | De totale primaire begroting voor de Dienst Gezondheid & Jeugd 2025 bedraagt € 188 mln., waarvan € 155 mln. voor de Serviceorganisatie Jeugd. De in deze primaire begroting opgenomen bijdragen voor Gorinchem zijn €12,6 mln. (So-jeugd) en € 2,8 mln. overig. Deze bijdragen worden/zijn bijgesteld op basis van de bijstellingsdocumenten. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 2.676.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 2.676.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 2.676.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 34.370.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 34.288.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 34.207.000 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: € 0 |
Risico's | De verschillende risico’s staan beschreven in de jaarstukken (verplichte paragraaf) van de GR Dienst Gezondheid & Jeugd. We achten het zeer onwaarschijnlijk dat alle risico's zich in hetzelfde jaar zullen voordoen. Om risico’s op te kunnen vangen wordt ook eerst gezocht naar dekking in de lopende begroting. Als dat niet langer houdbaar is, zal de Dienst gebruik maken van een reserve die gemaximeerd is op € 500.000. Wij achten dit afdoende om de meest voorkomende risico’s af te dekken. |
A. Gemeenschappelijke Regelingen
GR Dienst Gezondheid & Jeugd
GR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Vestigingsplaats | Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid (OZHZ) is gevestigd te Dordrecht. |
---|---|
Korte omschrijving | OZHZ voert de wettelijke milieutaken uit voor de tien gemeenten in Zuid-Holland Zuid en de provincie Zuid-Holland. Voor een aantal deelnemers voert de OZHZ ook bouwtaken uit. Voor Gorinchem voert OZHZ op vier onderdelen milieutaken uit: 1. Algemene taken: De OZHZ adviseert voor wettelijke milieutaken voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Ook begeleidt OZHZ het hoger beroep en bezwaarprocedures op het gebied van milieu. 2. Vergunnen & melden: De OZHZ neemt de taken waar voor het toetsen en vergunnen van de omgevingsvergunning (milieu). Daarnaast ontvangt en controleert de OZHZ ook alle milieumeldingen. 3. Toezicht & handhaving: De OZHZ controleert de huidige situatie van het milieu en zorgt dat deze niet verslechtert. Dit doet OZHZ door inspecties uit te voeren bij werkzaamheden of bestaande bedrijven. Waar nodig worden wettelijke stappen ondernomen. 4. Expertise & advies: De OZHZ heeft specifieke expertise op het gebied van bijvoorbeeld bodem, geluid, lucht,omgevingsveiligheid en duurzaamheid. Hierover geeft de OZHZ advies bij ruimtelijke ontwikkelingen. |
Publiek belang | OZHZ draagt bij aan een veilige, gezonde, duurzame en leefbare omgeving. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het B&W-college maakt deel uit van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling. In het bestuur heeft Gorinchem 3 van de 100 stemmen. Dit sluit aan bij de financiële inbreng in de regeling. |
Financieel belang | De totale omzet van de OZHZ bedraagt ca. € 28 mln. De bijdrage van Gorinchem bedraagt afgerond € 0,8 mln. Deze bijdrage bestaat uit een inwonerbijdrage en een bijdrage voor de milieutaken. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 654.962 Verwachte stand 1 januari 2025: 539.962 Verwachte stand 31 december 2025: € 654.962 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 0 Verwachte stand 1 januari 2025: € 0 Verwachte stand 31 december 2025: € 0 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: € 155.000 |
Risico's | De Omgevingswet is en blijft ook in 2025 een leerproces. Mogelijke extra uren kunnen naar verwachting opgevangen worden in het Jaarprogramma 2025 van de OZHZ voor Gorinchem. Nota VTH: In 2024 implementeert de OZHZ de nieuwe Nota Veiligheid, Toezicht en Handhaving (VTH) in haar eigen organisatie, waarna het in 2025 voor de hele regio uitgevoerd wordt. De financiële impact hiervan is nog onbekend voor het Jaarprogramma 2025 van de gemeente. Voor 2025 vroeg de OZHZ extra gelden voor energiecontroles bij bedrijven, actualiseren van het zonebeheer en integrale advisering. Door het ravijnjaar zijn alleen de extra gelden voor de energiecontroles bij bedrijven toegekend. Die financiële ruimte is gevonden binnen het Jaarprogramma 2025. Voor het zonebeheer blijft een budget om door te gaan met de huidige actualisatie. Van integrale advisering van de OZHZ maakt Gorinchem zeer beperkt gebruik. |
GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Vestigingsplaats | Dordrecht. |
---|---|
Korte omschrijving | Om de risico's op het gebied van de openbare orde en veiligheid te beheersen is de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) opgericht (2009) ter uitvoering van de Wet Veiligheidsregio's (2010). In de VRZHZ werken gemeenten, regionale brandweer, regionale ambulancevoorziening en de geneeskundige hulpverlening (GHOR) bij ongevallen en rampen nauw samen met politie en waterschappen. Daarnaast wordt er samengewerkt met overheidsdiensten en private partners. De VRZHZ wil behalve optimaal voorbereid zijn op een ramp of crisis, ook een belangrijke rol spelen met het voorkomen daarvan. Door de bundeling van krachten zorgt de VRZHZ voor de fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing. |
Publiek belang | De VRZHZ wil incidenten en rampen voorkomen door risico's te achterhalen en hierover te adviseren om deze zoveel mogelijk te beperken. De VRZHZ organiseert een daadkrachtige respons voor de bestrijding in acute situaties en de VRZHZ zorgt ervoor dat na een incident er zo snel mogelijk kan worden teruggekeerd naar de normale situatie zodat de maatschappelijk continuïteit gewaarborgd blijft. |
Bestuurlijk belang | De burgemeester maakt deel uit van het dagelijks en het algemeen bestuur van de GR. In beide besturen is zij tevens vicevoorzitter. Bij het nemen van besluiten in het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen elk één stem uit. Het algemeen bestuur beslist bij een meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, geeft de stem van de voorzitter de doorslag. |
Financieel belang | Bijdrage van Gorinchem over 2025 bedraagt € 3.851.201 |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 10.356.000 Verwachte stand 1 januari 2024: € 8.409.000 Verwachte stand 31 december 2024: € 7.532.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 84.739.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 86.034.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 90.378.000 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: € 0 |
Risico's | De ontwikkelingen van de CAO 2024 waren bij het opstellen van de begroting 2025 niet bekend. Wanneer deze negatief uitvallen kan een extra bijdrage van de gemeenten gevraagd worden. De verwachting is dat compensatie vanuit het Rijk onvoldoende zal zijn om deze (eventuele) kosten te compenseren. |
GR Gevudo
Vestigingsplaats | Dordrecht. |
---|---|
Korte omschrijving | Gevudo beheert het aandelenpakket van twaalf gemeenten in de regio ZHZ in de N.V. Huisvuil Verbranding Centrale (HVC). Het aandelenpakket bestaat uit 529 aandelen. Voor al deze gemeenten verwerkt HVC het huisafval en voor een aantal ook de afvalinzameling. Daarnaast ontwikkelt HVC zich steeds meer als een duurzaam energiebedrijf. |
Publiek belang | Gevudo behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten in de aandeelhoudersvergadering van de HVC N.V. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het algemeen bestuur en heeft zitting in het dagelijks bestuur. Via de GR is er invloed op het beleid van de HVC. De GR levert een lid in de raad van commissarissen van HVC in de vorm van een onafhankelijk externe. De GR levert ook een lid in de aandeelhoudersvergadering van HVC. |
Financieel belang | Tegen maatschappelijk verantwoorde kosten verwerken van het afval. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 30.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 30.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 30.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 0 Verwachte stand 1 januari 2025: € 0 Verwachte stand 31 december 2025: € 0 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: € 0 |
Risico's | De risico's worden als 'beperkt' beoordeeld. |
GR AVRES
Vestigingsplaats | Gorinchem / Meerkerk |
---|---|
Korte omschrijving | De uitvoeringsorganisatie Avres voert voor de aangesloten gemeenten de Participatiewet uit. Dit betekent dat zij bijstandsuitkeringen verstrekt, inwoners begeleidt naar werk en de werkgeversrol van de sociale werkvoorziening voert. Ook voert Avres het gemeentelijk minimabeleid uit en is schulddienstverlening bij Avres belegd. Daarnaast voeren zij ook nog extra taken uit, zoals de Leefgeldregeling voor Oekraïense vluchtelingen, herstelregelingen kinderopvangtoeslagaffaire, en uitkering van de Energietoeslag. |
Publiek belang | Avres bedient inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt en inwoners met schulden. Een goede en laagdrempelige dienstverlening is voor hen erg belangrijk. Hiervoor werkt Avres samen met andere partners binnen het Sociaal Domein. |
Bestuurlijk belang | Twee leden van het college maken deel uit van het algemeen bestuur van de GR. Elk lid van het algemeen bestuur heeft in de vergadering een stem. De besluiten van het algemeen bestuur worden genomen bij meerderheid van stemmen. |
Financieel belang | De financiële middelen voor participatie en schulddienstverlening worden doeltreffend ingezet en komen ten goede aan de inwoners van Gorinchem. Daarnaast hebben we er als gemeente belang bij dat Avres financieel gezond blijft. Bijdrage van Gorinchem bedraagt over 2025: € 33.005.758 |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 15.109.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 15.109.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 15.226.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 10.217.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 10.217.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 10.217.000 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: € 500.000 |
Risico's | Begrotingsresultaat Het ontwerp resultaat van de begroting 2025 van Avres is een uitkomst met een aantal onzekerheden. De gehanteerde uitkomsten zijn overeenkomstig de septembercirculaire 2023. In de praktijk, bijvoorbeeld door een nieuwe CAO voor ambtenaren, kan blijken dat de indexering veel hoger uitvalt ten opzichte van de septembercirculaire 2023. Dit kan leiden tot een hogere gemeentelijke bijdrage. We gaan er van uit dat een hogere gemeentelijke bijdrage als gevolg van loon- en prijsstijgingen via het gemeentefonds worden gecompenseerd. . |
GR Reinigingsdienst Waardlanden
Vestigingsplaats | Gorinchem. |
---|---|
Korte omschrijving | Het op milieuverantwoorde wijze ophalen van ons afval en zorg dragen voor verwerking. Daarnaast heeft Waardlanden via dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) taken toegewezen gekregen voor het onderhoud van het openbare gebied. |
Publiek belang | Het uitvoeren van gemeentelijke taken op het gebied van de afvalinzameling. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het bestuur van de GR. Bij stemming wordt 75% vereist van het aantal (gewogen) stemmen. Ter bepaling van het totaal aantal stemmen en het aantal stemmen per deelnemende gemeente in het bestuur wordt uitgegaan van 1) het totaal aantal huisaansluitingen van de deelnemende gemeenten, en 2) het aantal huisaansluitingen per deelnemende gemeente. De stemverhoudingen worden voor een periode van vier jaar vastgesteld. Voor het in het bestuur tot stand brengen van een beslissing bij stemming wordt de volstrekte meerderheid vereist van hen die een stem hebben uitgebracht. |
Financieel belang | Iedere deelnemende gemeente betaalt jaarlijks een gemeentelijke bijdrage. Deze gemeentelijke bijdrage wordt berekend op basis van de door het bestuur vast te stellen verdeelsleutel. De begroting, inclusief het te voeren beleid, wordt door het bestuur vastgesteld. De Reinigingsdienst Waardlanden beschikt over een beperkte algemene reserve en een reserve grondwaardering om eventuele financiële tegenvallers op te vangen. De bijdrage van Gorinchem bedraagt conform de begroting 2023 Waardlanden: € 3.661.000 voor inzameling en € 1.131.000 (volgens de primaire begroting) voor verwerking. Dit is inclusief het uitstel van Diftar. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 1.655.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 1.357.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 1.508.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 33.800.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 29.622.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 29.527.000 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: € * rekening houdend met de standaard toevoeging aan de reserve grondwaardering ad € 140.000. Deze laatste is opgenomen in de exploitatie lasten, maar is bedoeld om de reserve grondwaardering te vullen. |
Risico's | Dalende opbrengsten voor de grondstoffen kunnen de exploitatie onder druk zetten. Deze kunnen worden veroorzaakt door marktontwikkelingen maar ook door de kwaliteit van het scheiden van afval. Na de afsluiting van de ondergrondse containers, wordt per 1 januari 2024 Diftar ingevoerd en wordt er voor restafval betaald per lediging. Naar verwachting zal dit een positief effect hebben op het aantal kilo's restafval en daarmee ook op de kosten voor inzameling en verwerking. De invoering Diftar is complex waardoor de risico's hoger zijn dan gemiddeld. |
GR Bureau Openbare Verlichting
Vestigingsplaats | Hardinxveld-Giessendam. |
---|---|
Korte omschrijving | De GR Bureau Openbare Verlichting heeft ten doel een bijdrage te leveren aan het beheer van de Openbare Verlichting in de bij de GR aangesloten gemeenten. |
Publiek belang | Onderhoud van openbare verlichting. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het algemeen bestuur van de GR. Elk lid van het algemeen bestuur heeft in de vergadering een stem. De besluiten van het algemeen bestuur worden genomen bij meerderheid van stemmen. |
Financieel belang | Het financieel aandeel van Gorinchem in deze regeling is op basis van het aantal lichtobjecten. Het voorschot per lichtmast is gelijk aan 2024, namelijk € 12,10. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 210.202 Verwachte stand 1 januari 2025: € 213.198 Verwachte stand 31 december 2025: € 215.798 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 319.146 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: € 2.600 |
Risico's | Als deelnemers uitstappen kan dit consequenties hebben voor de continuïteit en/of de gemeenschappelijke bijdrage. De risico's worden als beperkt beoordeeld. |
GR Natuur- en Recreatieschap Lingebied
Vestigingsplaats | Kerk-Avezaath |
---|---|
Korte omschrijving | Het Algemeen Bestuur van het Natuur- en Recreatieschap Lingegebied heeft in december 1998 besloten om samen met een ander recreatieschap per 1 juli 1999 de BV Recreatieschap Rivierengebied op te richten. De maatschappij voert met haar overige vennootschappen een organisatie die gericht is op één kernactiviteit gericht op het in stand houden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatieve toeristische voorzieningen. De GR'en Natuur- en Recreatieschappen sturen de BV recreatiemaatschappij Rivierengebied aan. |
Publiek belang | Het in stand houden, verbeteren en uitbreiden van de openbare recreatieve toeristische infrastructuur. De infrastructuur kan in twee typen voorzieningen worden onderscheiden: de land- en routegebonden voorzieningen zoals paden, routes, veerpontjes en dagrecreatiegebieden. |
Bestuurlijk belang | Een afgevaardigde van het college neemt zitting in het Algemeen Bestuur van het Natuur- en Recreatieschap Lingebied. |
Financieel belang | De bijdrage van Gorinchem bedraagt over 2025: € 0, de bijdrage is afgekocht. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 0 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B. Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 6.850 Verwachte stand 1 januari 2025: N.N.B Verwachte stand 31 december 2025: N.N.B. |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: N.N.B. |
Risico's | Geen risico's |
GR Belastingsamenwerking Rivierenland
Vestigingsplaats | Tiel |
---|---|
Korte omschrijving | Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR) is een samenwerkingsverband op het gebied van lokale belastingen. De BSR zorgt voor het heffen en invorderen van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen. Hiernaast voert de BSR ook de wet WOZ en BAG uit. Per 1 januari 2025 is de gemeente Gorinchem deelnemer van de BSR. |
Publiek belang | Het uitvoeren van de werkzaamheden op het gebied van heffen en invorderen van gemeentelijke belastingen. De BSR streeft ernaar om zoveel mogelijk belastingsoorten op één aanslag te zetten, zodat de inwoners van Gorinchem weten hoeveel belasting zij per jaar moeten betalen. |
Bestuurlijk belang | Eén afgevaardigde van het college neemt zitting in het Algemeen Bestuur van de BSR. |
Financieel belang | De reguliere bijdrage van Gorinchem bedraagt over 2025: € 627.000. Voor de eerste drie jaar biedt de BSR een korting aan van € 810.000 totaal (€ 270.000 per jaar). In de reguliere bijdrage over 2025 is de korting al verwerkt. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2024: € 325.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 155.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 100.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2024: € 9.905.000 Verwachte stand 1 januari 2025: € 9.680.000 Verwachte stand 31 december 2025: € 9.512.000 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2025 bedraagt: € 0 * Gemeente Gorinchem is als deelnemer nog niet opgenomen in de begroting 2025 van de BSR. |
Risico's | De verschillende risico’s zijn beschreven in de begroting 2025 (verplichte paragraaf) van de BSR. Het is zeer onwaarschijnlijk dat alle risico's zich in hetzelfde jaar zullen voordoen. Voor de incidentele weerstandscapaciteit is een post onvoorzien opgenomen in de begroting van de BSR. Wanneer er kosten ontstaan uit risico's die niet in de begroting van de BSR zijn opgenomen en niet kunnen worden gedekt uit de post onvoorzien, wordt een beroep gedaan op de deelnemers van de BSR. De risico's worden als beperkt beoordeeld. |