Informatisering en automatisering

Ook in 2025 werken we aan het bij de tijd houden van het gemeentelijke ICT landschap. Een nieuwe financiële applicatie is in gebruik genomen, de gemeentelijke web en telefonievoorzieningen worden vernieuwd, er wordt gekeken naar de realisatie van een E-depot (een voorziening voor het duurzaam bewaren van archiefmateriaal in digitale vorm), et cetera.

Vanzelfsprekend is er daarbij aandacht nodig voor de harde kant van de ICT (applicaties en computerapparatuur). Maar meer en meer verschuift de aandacht naar het document- en gegevenslandschap (samenhang, kwaliteit, vindbaarheid, blijvende beschikbaarheid, de samenhang tussen offline- en online processen en -voorzieningen, samenwerking in ketens met partners en leveranciers, effecten van nieuwe technologie (zoals kunstmatige intelligentie), landelijke ontwikkelingen (zoals Common Ground) en een scala aan wetten (waaronder Woo, Who, AI-act, Eid, Wmebv). We willen daarbij ook meer datagedreven werken, en gegevens ook met onze omgeving delen (denk daarbij aan begrippen zoals ‘smart city’, en ‘open overheid’).

Bij alles wat we doen moeten we scherp sturen op de financiën en op personele capaciteit. In de ICT markt is sprake van forse kostenstijgingen. Technisch en functioneel kan er veel, maar helaas vaak alleen tegen steeds hogere kosten. Ook kan niet alles tegelijk. De personele capaciteit laat dit niet toe. Ook toezien op veiligheid en beveiliging wordt steeds belangrijker en vergt meer tijd.

Leidraad bij afwegingen is dat we moeten voldoen aan wetgeving en dat ontwikkelingen toegevoegde waarde moeten hebben voor de stad en/of de organisatie. Vanzelfsprekend kijken we daar bij ook de aspecten elektronische veiligheid en -robuustheid, IT-control en privacy- en vertrouwelijkheid.