Financiële kengetallen

Kengetallen drukken de verhouding uit tussen bepaalde onderdelen van de begroting en/of de balans. Deze kengetallen kunnen behulpzaam zijn bij het beoordelen van de financiële positie van de gemeente. Elk kengetal lichten we toe en vergelijken we met signaleringswaarden van de provincie Zuid-Holland. De provincie hanteert de volgende drie categorieën: minst risicovol, neutraal en meest risicovol. Wij benadrukken dat we voorzichtig moeten omgaan met conclusies te trekken uit individuele kengetallen. De kengetallen moeten altijd in samenhang worden bekeken.

Netto schuldquote

Netto schuldquote (bedragen x € 1.000 ;
stand ultimo boekjaar)

Jaarstukken 2022

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

A

Vaste schulden

99.141

133.052

157.528

169.274

181.930

B

Netto vlottende schuld

5.647

10.000

10.000

10.000

10.000

C

Overlopende passiva

11.198

8.813

6.155

5.330

3.999

D

Financiële vaste activa (cf. art. 36 lid d, e en f)

3.917

4.651

4.642

4.632

4.621

E

Uitzettingen < 1 jaar

19.956

7.000

7.000

7.000

7.000

F

Liquide middelen

659

0

0

0

1.000

G

Overlopende activa

7.394

1.000

1.000

1.000

1.000

H

Totale baten (exclusief mutaties reserves)

162.749

161.499

156.344

146.351

150.408

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

52%

86%

103%

118%

121%

I

Financiële vaste activa (exclusief uitstaande leningen)

3.444

3.076

3.076

3.076

3.076

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G-I)/H x 100%

52%

87%

104%

119%

122%

Signaleringswaarde provincie: <90% is minst risicovol, 90-130% is neutraal en >130% is meest risicovol

De netto schuldquote is het totaal van de leningenportefeuille verminderd met de eigen middelen. Hierdoor ontstaat een indicatie van de druk van de rentelasten op de exploitatie. Om inzicht te verkrijgen in hoeverre de gemeente geld doorleent, is ook de netto schuldquote exclusief doorgeleende gelden weergegeven. De netto schuldquote neemt toe in de komende jaren, voornamelijk als gevolg van de geplande nieuwe investeringen. Deze leiden tot een toename van de schulden. De schuldquote gaat fors oplopen richting de categorie meest risicovol. Deze ontwikkeling is in aanloop naar de Perspectiefnota 2021-2024 onderkend. Dit is mede de reden geweest dat er maatregelen zijn getroffen om de schuldpositie niet verder op te laten lopen. Op basis van de huidige keuzes, inzichten en prognoses zal de schuld na 2028 afnemen. Indien het zwembad wordt meegenomen zal de schuldquote eind 2027 128% bedragen.

Solvabiliteitsratio

Solvabiliteit (in procent)

Jaarstukken 2022

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

A

Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV)

107.924

103.561

103.111

102.580

99.870

B

Balanstotaal

246.010

277.607

299.919

310.953

320.595

Solvabiliteit (A/B) x 100%

44%

37%

34%

33%

31%

Signaleringswaarde provincie: >50% is minst risicovol, 20-50% is neutraal en <20% is meest risicovol

De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de verhouding van het eigen vermogen tot het balanstotaal. Dit laat zien dat we op de lange termijn aan onze financiële verplichtingen kunnen voldoen. De dalende solvabiliteitsratio wordt veroorzaakt door het stijgende balanstotaal als gevolg van de geplande investeringen. Op basis van de signaleringswaarde is de solvabiliteitsratio neutraal.

Structurele exploitatieruimte

Structurele exploitatieruimte (bedragen x € 1.000)

Jaarstukken 2022

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

A

Totale structurele lasten

122.948

151.133

148.005

142.054

142.052

B

Totale structurele baten

141.109

153.721

149.642

141.586

141.634

C

Totale structurele toevoegingen aan de reserves

25

0

0

0

0

D

Totale structurele onttrekkingen aan de reserves

70

0

25

25

25

E

Totale baten

162.749

182.429

166.062

151.073

154.211

Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/E x 100%

11,2%

1,4%

1,0%

-0,3%

-0,3%

Signaleringswaarde provincie: >0% is minst risicovol, = 0% is neutraal en <0% is meest risicovol

Het kengetal structurele exploitatieruimte laat zien of de structurele baten voldoende zijn om de structurele lasten te dekken. De signaleringswaarde komt voor de begroting 2024 uit op het minst risicovol. De begroting 2025 laat inclusief het zwembad ook een positieve exploitatieruimte zien. Vanaf 2026 ontstaan tekorten, meest risicovol.

Grondexploitatie

Grondexploitatie (bedragen x € 1.000 ;
stand ultimo boekjaar)

Jaarstukken 2022

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

A

Bouwgronden in exploitatie

47.398

54.216

61.664

63.291

58.331

B

Totale baten (exclusief mutaties reserves)

162.749

161.499

156.344

146.351

150.408

Grondexploitatie (A/B) x 100%

29%

34%

39%

43%

39%

Signaleringswaarde provincie: <20% is minst risicovol, 20-35% is neutraal en >35% is meest risicovol

Het kengetal grondexploitaties geeft de boekwaarde van grondexploitatie weer ten opzichte van de totale baten van de gemeente. Dit kengetal geeft twee zaken weer. Allereerst is er een risico dat de gemeente bij verkoop van de gronden niet de gehele boekwaarde kan realiseren. Als tweede kan een hoge boekwaarde wel betekenen dat bij verkoop de opbrengsten (incidentele baten) gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld de leningenportefeuille af te bouwen. Op basis van de signaleringswaarde is het kengetal grondexploitaties neutraal voor de begroting 2024. Vanaf 2025 komt de signaalwaarde in de categorie meest risicovol. Dit wordt met name veroorzaakt door de grondexploitatie Groote Haar, waarvoor de investeringen eerst moeten worden gedaan, maar de inkomsten pas later (buiten dit meerjarenperspectief) gerealiseerd zullen worden.

Belastingcapaciteit

Belastingcapaciteit (bedragen in euro's)

Jaarstukken 2022

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

A

OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

266

305

305

305

305

B

Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

207

201

201

201

201

C

Afvalstoffenheffing voor een gezin

337

365

365

365

365

D

Eventuele heffingskorting

0

0

0

0

1

E

Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

810

871

871

871

870

F

Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin (in jaar t -1)

811

904

904

904

904

Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100%

100%

96%

96%

96%

96%

Signaleringswaarde provincie: <95% is minst risicovol, 95-105% is neutraal en >105% is meest risicovol

De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk van de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde van 100%. De komende jaren ligt de belastingdruk rond het landelijk gemiddelde en deze is op basis van de signaleringswaarde neutraal.

Financiële kengetallen in perspectief

Geen beschrijving aanwezig

Kengetallen die op groen staan beoordelen we als een gezonde situatie. Kengetallen die op rood staan, geven aanleiding tot zorgen en vragen dus nadere aandacht.

Voor 2024 en 2025 kan nog een sluitende begroting worden gepresenteerd. Voor 2026 en 2027 is dit nog niet mogelijk. Er is nog steeds een trend van oplopende schulden, daardoor afnemende solvabiliteit en een hoog geïnvesteerd vermogen in de grondexploitaties. Met de ingezette lijn bij de Perspectiefnota 2021 (op basis van gesprekken met de klankbordgroep Financiën) is ingegrepen om deze financiële trend te keren vanaf (ongeveer) 2026.