Onderwerp | Concrete voornemens |
---|---|
Onderwijs-huisvesting | Goed onderwijs vraagt om goede en passende huisvesting. Gorinchem heeft, zoals ook landelijk zichtbaar, veel oude onderwijsgebouwen die om een renovatie of nieuwbouw vragen. We willen komen tot een goed en haalbaar Integraal Huisvestingsplan (IHP). Uitgangspunten hierin zijn meer inclusief onderwijs, verbetering binnenklimaat en duurzaamheid. Het IHP wordt vertaald naar uitvoeringsprogramma's om gefaseerd te werken aan noodzakelijke renovaties en nieuwbouw. Hierin worden ook andere maatschappelijke functies meegenomen die voor een wijk belangrijk zijn. Denk aan bijvoorbeeld opvang, zorg of ontmoeting. Zo krijgen schoolgebouwen een centrale, multifunctionele plek in de wijk en voor de wijk. We zetten in op het verkrijgen van subsidies en meer financiële middelen, zodat geïnvesteerd wordt in (de verdere verduurzaming van) onderwijshuisvesting. In het eerste kwartaal 2023 wordt het IHP door de raad vastgesteld. |
Het i_lab | Het i_lab is als coöperatie van bedrijfsleven, onderwijs en overheid vorig jaar oktober van start gegaan op het gebied van (technologische) innovatie, arbeidsmarkt en een leven lang leren. De (regionale) samenwerking tussen bedrijven en scholen heeft tot nu toe al veel opgeleverd. De hoefslag 6 wordt gerenoveerd en het i_lab krijgt een passende en centrale plek op de Regionale Beroepen- en Innovatiecampus en kan ze haar activiteiten verder uitbreiden. |
Laaggeletterdheid | De aanpak van laaggeletterdheid is een van de voornemens in het coalitieakkoord. In Nederland hebben ongeveer 2,5 mln. mensen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Voor hen is het ook lastig om, om te gaan met een computer of smartphone. In de regio Gorinchem is 1 op de 5 mensen laaggeletterd. Het is lastiger om mee te doen in de samenleving. In de gemeente is er veel aanbod voor de aanpak van laaggeletterdheid (via gemeenten en taalpartners). In 2019 is er met alle (taal)partners een Taalpact gesloten. Dit is weer vertaald in een regionaal plan aanpak laaggeletterdheid. Het doel van het Taalpact is dat iedere inwoner de basisvaardigheden (lezen, schrijven, rekenen en/of digi) heeft om mee te kunnen doen. Zo gaan we extra inzetten op het bereik van de doelgroep en het werven van ambassadeurs. Verder zorgen we samen met St. Lezen en Schrijven voor goed kwalitatief aanbod en monitoring. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Concrete voornemens
Reguliere taken
Onderwerp | Toelichting |
---|---|
Leerplicht | We zien toe op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (BLVS) is belast met de uitvoering. Daarnaast informeert het bureau scholen via nieuwsbrieven actief over actuele onderwerpen als leerplicht en corona. |
Onderwijs-huisvesting | We zorgen voor adequate onderwijshuisvesting. In 2023 gaan we verder met de reeds ingezette/voorbereide renovaties en nieuwbouw. De renovatie van de onderwijslocatie Dr. Hiemstralaan 24-24a wordt in 2023 uitgevoerd. Het project, voor realisatie van de unilocatie voor De Regenboog Retranchement en Beatrix de Burcht, wordt gestart. In de tweede helft van 2023 wordt de start van de bouw van de vervangende nieuwbouw voor het Gilde Vakcollege Techniek verwacht. Verder actualiseren we het Integraal Huisvestingsplan (IHP), waarbij meer inclusief onderwijs, duurzaamheid en binnenklimaat belangrijke uitgangspunten zijn. Bij deze actualisatie zijn reeds een QuickScan en duurzaamheidsscan uitgevoerd. Dit resulteert in een urgente aanpak van de twee meest slecht scorende schoolgebouwen. In 2023 wordt de renovatie van het schoolgebouw Herman de Ruyterstraat 30 (JP Waale) en inhuizing Yulius in Omnia opgestart. Vanuit het IHP worden de voorbereidingen gestart om te komen tot een uitvoeringsprogramma onderwijshuisvesting. Antwoord wordt gegeven op keuzes van renovatie, nieuwbouw elders of op dezelfde plek, uitbreiding, multifunctionele inzet voor de wijk en duurzaamheid. Het gaat om de schoolgebouwen: Uilenhof (inclusief gymfaciliteiten op de RBIC/campusontwikkeling), Fortes Lyceum, Samen Onderweg (Goudoeverstraat), Anne Frank en JP Waale. Naast het opstellen en uitvoeren van het IHP, zoals beschreven in de aandachtspunten, zijn er de jaarlijkse aanvragen in het kader van het Onderwijshuisvestingsprogramma. |
Leerlingenvervoer | Voor het schooljaar 2022/2023 zal de herziene verordening Leerlingenvervoer van toepassing zijn. In 2023 eindigt het contract met de vervoerders en zal bepaald moeten worden of het contract al of niet verlengd moet worden. |
Onderwijs aan anderstaligen | Door de komst van het asielzoekerscentrum en de situatie in Oekraïne is de druk op onze Internationale schakeklas (ISK) groot. Naast ISK voortgezet onderwijs is er ook een samenwerkingsverband ISK primair onderwijs opgezet. Als deze druk op de ISK blijft, moet vanuit de tijdelijke opgezette onderwijshuisvesting naar een permanente onderwijshuisvestingsoplossing gezocht worden. Mogelijke subsidies vanuit de landelijke overheid met betrekking tot onderwijshuisvesting voor asielzoekers worden onderzocht als definitieve afspraken met het COA zijn gemaakt. |
Onderwijsachter-standenbeleid | Het Onderwijs Achterstanden Beleid is uitgebreid naar Gelijke Kansen Beleid. Dit beleid wordt geëvalueerd met alle betrokkenen in de stad en bijgesteld. Het bereik onder de VVE geïndiceerde kinderen (2,5-4 jaar) is gestegen van 115 naar 160 kinderen. Samen met een aantal maatschappelijke partners (Kinderopvang, jongerenwerk, zieke docenten, i_lab, museum, Gorcum beweegt e.a.) is de gemeente met de Stichting OVO (primair en voortgezet Onderwijs) zgn. koploper Rijke Schooldag. Om ervoor te zorgen dat alle leerlingen zich ten volle kunnen ontplooien wordt met deze Rijke Schooldag een impuls gegeven aan de brede talentontwikkeling, met aanvullende activiteiten op het gebied van sport, cultuur, cognitieve begeleiding en sociaal-emotionele ontwikkeling. Er zijn leergemeenschappen opgericht met professionals om de verbinding tussen straat-, thuis- en schoolomgeving te bevorderen. De gemeente kan de samenwerking tussen de verschillende partners nog meer versterken, waardoor niet alleen taal, maar diverse andere burgerschapsdoelen behaald kunnen worden, waardoor jongeren nog meer in staat gesteld worden om hun talenten te bereiken, ongeacht afkomst of thuissituatie. |
Laaggeletterdheid | In februari 2019 is met alle (taalpartners) een Taalpact afgesloten. Vanuit het Taalpact wordt gewerkt aan een integrale aanpak van laaggeletterdheid in de arbeidsmarktregio Gorinchem. Het Taalpact is daarmee de basis van het regionaal plan aanpak laaggeletterdheid. De gemeente biedt taallessen en subsidiemogelijkheden voor het geven van taallessen aan. Inwoners kunnen naar het Taalpunt in de bibliotheek. Het Taalpunt heeft uitleg over het aanbod van taalcursussen en geeft advies over welke cursus het beste bij iemand past. Daarnaast zijn we met AVRES en werkgevers in gesprek over taal op de werkvloer. Alle activiteiten gericht op taal worden gecontroleerd op de kwaliteit en worden gemonitord. |
Brede scholen | Binnen de brede scholen wordt gestreefd naar de doorontwikkeling van een gezamenlijke pedagogische visie en de school nog meer als voorziening voor de wijk in te zetten. |
i_lab | Het i_lab is voortvarend van start gegaan met programma’s voor onderwijs en bedrijfsleven (voor basisschoolleerlingen, voortgezet onderwijs, mbo/hbo/wo- studenten én werkenden). Dit wordt in 2023 gecontinueerd en uitgebreid. Voor de verdere ontwikkeling van het i_lab start in 2023 de renovatie van de Hoefslag 6, zoals is afgesproken in de Regio Deal en in de gezamenlijke businesscase met onderwijs en bedrijfsleven. |