Financiële kengetallen

Kengetallen drukken de verhouding uit tussen bepaalde onderdelen van de begroting en/of de balans. Deze kengetallen kunnen behulpzaam zijn bij het beoordelen van de financiële positie van de gemeente. Elk kengetal lichten we toe en vergelijken we met signaleringswaarden van de provincie Zuid-Holland. De provincie hanteert de volgende drie categorieën: minst risicovol, neutraal en meest risicovol. Wij benadrukken dat we voorzichtig moeten omgaan met conclusies te trekken uit individuele kengetallen. De kengetallen moeten altijd in samenhang worden bekeken.

Netto schuldquote

Netto schuldquote (bedragen x € 1.000 ;
stand ultimo boekjaar)

Jaarstukken 2021

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

A

Vaste schulden

111.240

141.089

177.534

189.474

185.910

B

Netto vlottende schuld

3.365

10.000

10.000

10.000

10.000

C

Overlopende passiva

8.793

10.054

274

-1.565

-1.517

D

Financiële vaste activa (cf. art. 36 lid d, e en f)

3.865

4.848

5.059

5.059

5.059

E

Uitzettingen < 1 jaar

15.176

7.000

7.000

7.000

7.000

F

Liquide middelen

684

0

0

0

0

G

Overlopende activa

4.285

1.000

1.000

1.000

1.000

H

Totale baten (exclusief mutaties reserves)

152.714

155.724

143.630

144.260

138.295

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

65%

95%

122%

128%

131%

I

Financiële vaste activa (exclusief uitstaande leningen)

3.444

3.444

3.444

3.444

3.444

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G-I)/H x 100%

65%

96%

123%

129%

132%

Signaleringswaarde provincie: <90% is minst risicovol, 90-130% is neutraal en >130% is meest risicovol

De netto schuldquote is het totaal van de leningenportefeuille verminderd met de eigen middelen. Hierdoor ontstaat een indicatie van de druk van de rentelasten op de exploitatie. Om inzicht te verkrijgen in hoeverre de gemeente geld doorleent, is ook de netto schuldquote exclusief doorgeleende gelden weergegeven. De netto schuldquote neemt toe in de komende jaren, voornamelijk als gevolg van de geplande nieuwe investeringen. Deze leiden tot een toename van de schulden. De schuldquote bevindt zich met ingang van 2023 boven de bandbreedte van de categorie neutraal en komt daarmee in de categorie meest risicovol. Deze ontwikkeling is in aanloop naar de Perspectiefnota 2021-2024 onderkend. Dit is mede de reden geweest dat er maatregelen zijn getroffen om de schuldpositie niet verder op te laten lopen. Op basis van de huidige keuzes, inzichten en prognoses zal de schuld na 2025 afnemen.

Solvabiliteitsratio

Solvabiliteit (in procent)

Jaarstukken 2021

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

A

Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV)

95.164

92.413

93.620

92.437

90.779

B

Balanstotaal

237.821

271.258

304.553

314.114

309.968

Solvabiliteit (A/B) x 100%

40%

34%

31%

29%

29%

Signaleringswaarde provincie: >50% is minst risicovol, 20-50% is neutraal en <20% is meest risicovol

De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de verhouding van het eigen vermogen tot het balanstotaal. Dit laat zien dat we op de lange termijn aan onze financiële verplichtingen kunnen voldoen. De dalende solvabiliteitsratio wordt veroorzaakt door het stijgende balanstotaal als gevolg van de geplande investeringen. Op basis van de signaleringswaarde is de solvabiliteitsratio neutraal.

Structurele exploitatieruimte

Structurele exploitatieruimte (bedragen x € 1.000)

Jaarstukken 2021

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

A

Totale structurele lasten

124.705

136.168

132.419

132.079

132.128

B

Totale structurele baten

131.298

138.034

139.291

141.103

133.898

C

Totale structurele toevoegingen aan de reserves

0

25

25

25

25

D

Totale structurele onttrekkingen aan de reserves

66

95

588

973

1.053

E

Totale baten

165.953

162.904

156.390

149.763

143.472

Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/E x 100%

4,0%

1,2%

4,8%

6,7%

2,0%

Signaleringswaarde provincie: >0% is minst risicovol, = 0% is neutraal en <0% is meest risicovol

Het kengetal structurele exploitatieruimte laat zien of de structurele baten voldoende zijn om de structurele lasten te dekken. In alle jaren is er sprake van een structureel overschot. De signaleringswaarde komt voor 2022 uit op het minst risicovol.

Grondexploitatie

Grondexploitatie (bedragen x € 1.000 ;
stand ultimo boekjaar)

Jaarstukken 2021

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

A

Bouwgronden in exploitatie

45.851

55.740

59.539

61.371

62.010

B

Totale baten (exclusief mutaties reserves)

152.714

155.724

143.630

144.260

138.295

Grondexploitatie (A+B)/C x 100%

30%

36%

41%

43%

45%

Signaleringswaarde provincie: <20% is minst risicovol, 20-35% is neutraal en >35% is meest risicovol

Het kengetal grondexploitaties geeft de boekwaarde van grondexploitatie weer ten opzichte van de totale baten van de gemeente. Dit kengetal geeft twee zaken weer. Allereerst is er een risico dat de gemeente bij verkoop van de gronden niet de gehele boekwaarde kan realiseren. Als tweede kan een hoge boekwaarde wel betekenen dat bij verkoop de opbrengsten (incidentele baten) gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld de leningenportefeuille af te bouwen. Op basis van de signaleringswaarde is het kengetal grondexploitaties neutraal in 2022. Vanaf 2023 komt de signaalwaarde in de categorie meest risicovol. Dit wordt met name veroorzaakt door de grondexploitatie Groote Haar, waarvoor de investeringen eerst moeten worden gedaan, maar de inkomsten pas later (buiten dit meerjarenperspectief) gerealiseerd zullen worden.

Belastingcapaciteit

Belastingcapaciteit (bedragen in euro's)

Jaarstukken 2021

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

A

OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

255

266

266

266

266

B

Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

213

203

203

203

203

C

Afvalstoffenheffing voor een gezin

316

371

371

371

371

D

Eventuele heffingskorting

0

0

0

0

0

E

Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

784

840

840

840

840

F

Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin (in jaar t -1)

773

811

811

811

811

Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100%

101%

104%

104%

104%

104%

Signaleringswaarde provincie: <95% is minst risicovol, 95-105% is neutraal en >105% is meest risicovol

De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk van de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde van 100%. De komende jaren ligt de belastingdruk rond het landelijk gemiddelde en deze is op basis van de signaleringswaarde neutraal.

Financiële kengetallen in perspectief

Geen beschrijving aanwezig

Kengetallen die op groen of oranje staan, beoordelen we als een gezonde situatie. Kengetallen die op rood staan, geven aanleiding tot zorgen en vragen dus nadere aandacht.

Op basis van de kengetallen is de conclusie dat de financiële positie in grote lijnen gezond is. Er is nog steeds een trend van oplopende schulden, daardoor afnemende solvabiliteit en een hoog geïnvesteerd vermogen in de grondexploitaties. Met de ingezette lijn bij de Perspectiefnota 2021 (op basis van gesprekken met de klankbordgroep Financiën) is ingegrepen om deze financiële trend te keren vanaf (ongeveer) 2026.