Verschillenanalyse
In onderstaand overzicht is aangegeven hoe de resultaten van de begroting 2025 zich verhouden tot de resultaten zoals deze zijn opgenomen in de begroting 2024 na wijziging (tot en met augustus 2024).
Resultaat (bedragen x € 1.000; - = meer lasten dan baten) | Begroting 2024 na wijziging | Begroting 2025 | Verschil |
---|---|---|---|
Programma Bestuur en ondersteuning | -3.884 | -3.811 | -72 |
Programma Veiligheid | -5.582 | -6.089 | 508 |
Programma Verkeer en vervoer | -6.875 | -9.219 | 2.345 |
Programma Economie | -1.675 | -1.203 | -472 |
Programma Onderwijs | -8.562 | -8.233 | -329 |
Programma Sport, cultuur en recreatie | -12.199 | -10.917 | -1.281 |
Programma Sociaal domein | -50.158 | -52.572 | 2.414 |
Programma Duurzaamheid | -1.705 | -1.130 | -575 |
Programma Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | -510 | 588 | -1.098 |
Totaal programma's | -91.149 | -92.586 | 1.437 |
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | 110.585 | 114.116 | -3.531 |
Overzicht Overhead | -14.725 | -15.309 | 584 |
Bedrag heffing Vennootschapsbelasting | - | - | - |
Bedrag Onvoorzien | - | -100 | 100 |
Totaal resultaat | 4.710 | 6.121 | -1.410 |
Hieronder worden de verschillen boven de € 100.000 van enkele programma's nader toegelicht. Het gaat hier vooral om de incidentele bijstellingen voor 2025 die een verschil opleveren ten opzichte van 2024. Structurele bijstellingen zijn in het programmaplan nader toegelicht.
Programma(bedrag x € 1.000) | Verschil tussen 2024 en 2025 | Verdeling bedrag | Toelichting |
---|---|---|---|
Programma Veiligheid | 508 N | 508 N | Het verschil wordt vooral veroorzaakt door een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio (VRZHZ) als gevolg van de nieuwe kostenverdeelsystematiek, structurele meerkosten en loon- en prijsstijgingen. |
Programma Verkeer en Vervoer | 2.345 N | 1.846 N | Dit betreft een verhoging van het structurele budget voor wegen in het kader van het nieuwe wegenbeheerplan. |
220 N | De bijdrage voor het straatvegen aan de GR Reinigingsdienst Waardlanden is verhoogd. | ||
101 N | In 2025 is budget beschikbaar voor het uitvoeringsprogramma 2024-2027 in het kader van de Mobiliteitsvisie 2040. | ||
167 N | De doorbelasting van de salarissen voor ambtelijke inzet valt hoger uit als gevolg van salarisstijgingen. | ||
Programma Economie | 472 V | 250 V | In 2024 loopt het project Verkleinen Kernwinkelgebied af, wat zorgt voor een voordeel. |
162 V | De toeristenbelasting zal vanaf 2025 tot 2028 jaarlijks met 15% worden verhoogd. | ||
Programma Onderwijs | 329 V | 500 V | Door de beoogde oplevering van het i_lab in 2024 zijn de exploitatiekosten lager dan in 2024. |
425 N | Voor de aanpassingen in het pand van Da Vinci voor het Omnia college is in 2025 geld beschikbaar gesteld. | ||
100 V | In 2024 is incidenteel € 100.000 voor inclusief onderwijs (resultaatbestemming 2023) toegevoegd aan de exploitatiebegroting Onderwijs. | ||
150 V | Door een herschikking van de belastingen is het bedrag voor de belasting voor onderwijsgebouwen in 2025 lager. | ||
175 N | Voor de aanvullende sloop-, verhuis-, tijdelijke-, en overige exploitatiekosten voor de nieuwbouw Retranchement is in 2025 een budget opgenomen. | ||
344 V | Door een actualisatie van de exploitatielasten onderwijshuisvesting, waaronder de energielasten en verzekeringen, worden de onderwijsexploitatielasten naar beneden bijgesteld ten opzichte van 2024. | ||
Programma Sport, cultuur en recreatie | 1.281 V | 437 V | Door de specifieke uitkering voor versterking van sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis ontvangen we in 2025 meer dan in 2024. |
360 V | De reguliere indexering van de toegangsbewijzen voor het Caribabad met 3%, samen met een extra verhoging van € 2 per ticket, levert de Stichting SGS vanaf 2025 € 360.000 extra op. Deze wordt verrekend met de gemeente. | ||
247 V | In 2025 worden de subsidies niet geïndexeerd voor gestegen prijzen, en daarnaast evalueren we de inzet van alle subsidiegelden in relatie tot de gemeentelijke doelen. | ||
150 V | Dit betreft een eenmalig voordeel in 2025 voor de verkoop van een pand. | ||
Programma Sociaal Domein | 2.400 N | 1.400 N | Het verschil wordt o.a. veroorzaakt door de (extra) indexeringsbijdrage aan de DGJ (Dienst Gezondheid en Jeugd). |
953 N | Daarnaast zien we een stijging van de kosten huishoudelijke ondersteuning, individuele begeleiding en dagbesteding. | ||
Programma Duurzaamheid | 575 V | 300 V | In 2024 waren er onvoorziene baggerwerkzaamheden, waarover eerder een raadsvoorstel is behandeld in de Gemeenteraad. In 2025 zijn deze incidentele kosten niet meer van toepassing. |
120 V | In 2024 is budget beschikbaar gesteld voor de energietransitie woningen. Voor 2025 is dit nog niet het geval. | ||
163 V | In 2024 is budget beschikbaar gesteld voor warmtenet fase 2. Voor 2025 is dit nog niet het geval. | ||
Programma VROSV | 1.098 V | 489 N | In 2025 worden minder baten verwacht vanuit CV Hoog Dalem. |
1.075 V | Voor baten uit hoofde van verkoop van panden en gronden is in 2025 € 1.075.000 begroot. | ||
328 V | In 2024 is het budget implementatie omgevings hoger dan in 2025. | ||
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | 3.671 V | 946 V | Naast de reguliere indexering worden de OZB-tarieven met 5% extra verhoogd. |
743 V | Dit betreft hogere inkomsten uit straatparkeren en vergunningen, als gevolg van de tariefsverhogingen. | ||
1.600 V | De algemene uitkering in 2025 aanzienlijk hoger dan in 2024. | ||
Overzicht Overhead | 667 N | 667 N | Dit wordt veroorzaakt door de aansluiting op het warmtenet. |