Vestigingsplaats | Dordrecht. |
---|---|
Korte omschrijving | De GR Dienst Gezondheid & Jeugd bestaat uit een tweetal organisatieonderdelen: Dienst Gezondheid en Jeugd en Serviceorganisatie Jeugd (SOJ). De Regionale Ambulancevoorziening (RAV) is formeel onderdeel van de Dienst Gezondheid & Jeugd, maar kent een eigen specifiek financieringskader. Onderdeel van de Dienst Gezondheid & Jeugd zijn de GGD Zuid-Holland Zuid en Bureau Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten (BLVS). De Dienst vindt haar bestaansrecht in de behoefte van de samenleving om in goede gezondheid te kunnen leven, te leren en te ontwikkelen. De Dienst Gezondheid & Jeugd verzorgt namens de 10 gemeenten in Zuid-Holland Zuid de uitvoering van diverse taken op het gebied van publieke gezondheid, maatschappelijke zorg en leerplicht. Daarnaast is de Dienst verantwoordelijk voor de aansturing van de uitvoering van de integrale jeugdgezondheidszorg. Ook bij rampen en crises, waarin de publieke gezondheid wordt bedreigd, treedt de Dienst Gezondheid & Jeugd op. |
Publiek belang | De Dienst Gezondheid & Jeugd bewaakt, beschermt en bevordert activiteiten die gericht zijn op het verkleinen van sociaaleconomische gezondheidsverschillen en het vergroten van ontwikkelingskansen ten behoeve van de inwoners van Zuid-Holland Zuid. |
Bestuurlijk belang | De behartiging van belangen geschiedt door het bepalen van de hoofdlijnen van de gewenste ontwikkelingen door middel van sturing, ordening, integratie en in voorkomende gevallen uitvoering van specifieke taken: publieke gezondheid, onderwijs, jeugdzorg, maatschappelijke ondersteuning, ambulancezorg en geneeskundige hulpverlening. |
Financieel belang | De totale primaire begroting voor de Dienst Gezondheid & Jeugd 2023 bedraagt € 160 mln., waarvan € 129 mln. voor de Serviceorganisatie Jeugd. De in deze primaire begroting opgenomen bijdragen voor Gorinchem zijn €10,3 mln. (So-jeugd) en € 2,3 mln. overig. Deze bijdragen worden/zijn bijgesteld op basis van de bijstellingsdocumenten. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2022: € 2.297.000 Verwachte stand 1 januari 2023: € 1.997.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 1.702.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2022: € 58.680.000 Verwachte stand 1 januari 2023: € 58.332.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 57.524.000 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2023 bedraagt: € 0 |
Risico's | Ondanks het feit dat het lukt om meer realistisch te begroten, zagen we de kosten vanuit de Service Organisatie Jeugd (SOJ) in 2022 wederom oplopen. Deels wordt dit verklaard door een autonome groei op jeugdhulp waar we landelijk mee te maken hebben. Maar ook andere ontwikkelingen zorgen voor een stijging van de kosten. Ontwikkelingen waar we als gemeente niet volledig invloed op hebben. Denk aan de krapte op de arbeidsmarkt, hogere salariskosten en het organiseren van zorgcontinuïteit voor jeugdzorgplusorganisaties die in financieel zwaar weer zijn gekomen. Deze ontwikkelingen zullen zeker ook doorlopen in 2023 en zijn moeilijk te voorspellen. Vaak geldt voor de gevonden oplossingen ook dat kosten voor de baat uit gaan. Voor het behalen van resultaten zijn de SOJ, Stichting Jeugdteams ZHZ en gemeenten gezamenlijk verantwoordelijk. Het Netwerk MT Jeugd monitort de resultaten van de maatregelen waar de gemeenten verantwoordelijk voor zijn en stuurt zo nodig bij. Vanaf 2023 is er geen sprake meer van solidariteit tussen de gemeenten. Dat betekent dat elke gemeente volledig verantwoordelijk is voor de eigen kosten en daarmee voor het opvangen van onverwachte pieken. Ook deze zijn moeilijk te voorspellen. Eén of twee jeugdigen extra in bijvoorbeeld hoog specialistische zorg of gesloten jeugdzorg kost al gauw een paar ton op jaarbasis. |
A. Gemeenschappelijke Regelingen
GR Dienst Gezondheid & Jeugd
GR Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Vestigingsplaats | Omgevingsdienst Zuid-Holland-Zuid (OZHZ) is gevestigd te Dordrecht. |
---|---|
Korte omschrijving | OZHZ voert de wettelijke milieutaken uit voor de tien gemeenten in Zuid-Holland Zuid en de provincie Zuid-Holland. Voor een aantal deelnemers voert de OZHZ alle Wabo-omgevingstaken uit. Voor Gorinchem voert OZHZ op vier onderdelen milieutaken uit: 1. Algemene taken: De OZHZ adviseert voor wettelijke milieutaken voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Ook begeleidt OZHZ het hoger beroep en bezwaarprocedures op het gebied van milieu. 2. Vergunnen & melden: De OZHZ neemt de taken waar voor het toetsen en vergunnen van de omgevingsvergunning (milieu). Daarnaast ontvangt en controleert de OZHZ ook alle milieumeldingen. 3. Toezicht & handhaving: De OZHZ controleert de huidige situatie van het milieu en zorgt dat deze niet verslechtert. Dit doet OZHZ door inspecties uit te voeren bij werkzaamheden of bestaande bedrijven. Waar nodig worden wettelijke stappen ondernomen. 4. Expertise & advies: De OZHZ heeft specifieke expertise op het gebied van bijvoorbeeld bodem, geluid, lucht, externe veiligheid en duurzaamheid. Hierover geeft de OZHZ milieuadvies bij ruimtelijke ontwikkelingen. |
Publiek belang | OZHZ draagt bij aan een veilige, gezonde, duurzame en leefbare omgeving. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling. In het bestuur heeft Gorinchem 3 van de 100 stemmen. Dit sluit aan bij de financiële inbreng in de regeling. |
Financieel belang | De totale omzet van de OZHZ bedraagt ca. € 22 mln. De bijdrage van Gorinchem bedraagt afgerond € 0,6 mln. Deze bijdrage bestaat uit een inwonerbijdrage, een bijdrage voor de wettelijke taken en een bijdrage voor taken die op offertebasis worden uitgevoerd. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2022: € 3.055.628 Verwachte stand 1 januari 2023: € 2.654.624 Verwachte stand 31 december 2023: € 2.633.624 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2022: € 0 Verwachte stand 1 januari 2023: € 0 Verwachte stand 31 december 2023: € 0 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2023 bedraagt: € 21.000 |
Risico's | Belangrijke beleidsmatige ontwikkelingen hebben invloed op de OZHZ en de gemeente Gorinchem. De belangrijke beleidsmatige ontwikkelingen zijn onder andere de overdracht van de bodemtaken, de Omgevingswet en de energieagenda. In de begroting 2023 van de OZHZ zijn de financiële effecten van de belangrijke ontwikkelingen nog niet aangegeven. Wel heeft de OZHZ met alle gemeenten in de regio Zuid-Holland Zuid de kostenraming gedeeld over de overdracht van de bodemtaken van provincie naar de gemeente. Deze kosten zijn opgenomen in de Perspectiefnota. Daarnaast is de gemeente Gorinchem periodiek met de OZHZ in gesprek over de wijzigingen onder en implementatie van de Omgevingswet. Vanaf 2022 zijn we ook een intensievere samenwerking met de OZHZ aangegaan voor de energieagenda. Ook over de noodzaak en de ontwikkelingen van de onderwerpen, zeer zorgwekkende stoffen, ondermijning en de VTH-taken zijn we op de hoogte en houden we contact over met de OZHZ. We nemen deze onderwerpen mee in onze afweging voor de invulling van het Jaarprogramma 2023. De gevolgen van de oorlog in Oekraïne zijn moeilijk in te schatten op de bedrijfsvoering van de OZHZ.Duidelijk is dat de huidige prijsontwikkelingen een grote druk leggen op de exploitatie van de OZHZ. De OZHZ gaat daarbij in op hogere energie- en brandstofprijzen, en de verminderde bereidheid van inspecteurs van het gebruik van de privé auto. De gemeente Gorinchem zet zich in voor duurzame mobiliteit. In de gemeente hebben we deelfietsen en deelauto’s, en stimuleren we het openbaar vervoer. Een auto zorgt inderdaad voor gemak en flexibiliteit, maar voor de benoemde risico’s kan een deel wellicht opgevangen worden door andere duurzame mobiliteitsvormen. De gemeente Gorinchem heeft aan OZHZ het advies gegeven om duurzame mobiliteit te stimuleren en faciliteren. |
GR Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Vestigingsplaats | Dordrecht. |
---|---|
Korte omschrijving | Om de risico's op het gebied van de openbare orde en veiligheid te beheersen is de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) opgericht (2009) ter uitvoering van de in 2010 in werking getreden Wet Veiligheidsregio's. In de VRZHZ werken gemeenten, regionale brandweer, regionale ambulancevoorziening en de geneeskundige hulpverlening (GHOR) bij ongevallen en rampen nauw samen met politie en waterschappen. Daarnaast wordt er samengewerkt met overheidsdiensten en private partners. De VRZHZ wil behalve optimaal voorbereid zijn op een ramp of crisis, ook een belangrijke rol spelen met het voorkomen daarvan. Door de bundeling van krachten zorgt de VRZHZ voor de fysieke veiligheid, rampenbestrijding en crisisbeheersing. |
Publiek belang | De VRZHZ wil incidenten en rampen voorkomen door risico's te achterhalen en hierover te adviseren om deze zoveel mogelijk te beperken. De VRZHZ organiseert een daadkrachtige respons voor de bestrijding in acute situaties en de VRZHZ zorgt ervoor dat na een incident er zo snel mogelijk kan worden teruggekeerd naar de normale situatie zodat de maatschappelijk continuïteit gewaarborgd blijft. |
Bestuurlijk belang | De burgemeester maakt deel uit van het dagelijks en het algemeen bestuur van de GR. In beide besturen is zij tevens vicevoorzitter. Bij het nemen van besluiten in het algemeen bestuur brengen de leden voor de gemeente die zij vertegenwoordigen elk één stem uit. Het algemeen bestuur beslist bij een meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, geeft de stem van de voorzitter de doorslag. |
Financieel belang | Bijdrage van Gorinchem over 2023 bedraagt € 3.113.040 |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2022: € 3.309.000 Verwachte stand 1 januari 2023: € 2.099.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 1.465.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2022: € 80.116.000 Verwachte stand 1 januari 2023: € 96.662.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 94.655.000 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2023 bedraagt: € 0 |
Risico's | Vanaf 2023 vraagt de VRZHZ om een structurele bijdrage vanwege nieuwe ontwikkelingen, de basis op orde te krijgen, de invoering van de nieuwe Omgevingswet en de CAO-ontwikkelingen. Het Multi Intelligence Centre (MIC) en Stichting Risicobeheer zijn de nieuwe ontwikkelingen en zijn eveneens structureel opgenomen in de begroting van 2023. In 2023 worden de ontwikkeling rondom de evaluatie van de Wet Veiligheidsregio's (WVR) in de gaten gehouden, omdat deze mogelijk bestuurlijke en/of financiële gevolgen met zich mee kunnen brengen die nog niet in de begroting zijn meegenomen. Het is mogelijk dat de Veiligheidsregio in 2023 nog een incidentele (extra) bijdrage nodig heeft. |
GR Regio AV
Vestigingsplaats | Gorinchem. |
---|---|
Korte omschrijving | Het vergroten van de regionale bestuurskracht en de regionale samenwerking in de regio Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. Het bijdragen aan de behartiging van gemeenschappelijke belangen om de evenwichtige ontwikkeling van de regio te bevorderen. |
Publiek belang | Gemeenschappelijke regeling. Uitvoering geven aan regionale samenwerking op de beleidsterreinen sociaal, fysiek, economie en toerisme tezamen met de gemeenten Molenlanden en Vijfheerenlanden. |
Bestuurlijk belang | De burgemeester maakt deel uit van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling. Twee leden van het college van burgemeester en wethouders maken deel uit van het algemeen bestuur van de regeling. De burgemeester treedt op als voorzitter van zowel het dagelijks bestuur als het algemeen bestuur van de regeling. Bij de besluitvorming in het algemeen bestuur beschikt elke deelnemende gemeente over één stem per gemeente. Besluiten in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur worden genomen bij meerderheid van stemmen. |
Financieel belang | Het financieel aandeel Gorinchem in Alblasserwaard en Vijfheerenlanden - verband in 2022 bedraagt op basis van de inwonerbijdrage € 0,1 mln. Door de gewijzigde opzet van de regionale samenwerking, is de begroting in 2020 afgeslankt. Bijdrage van Gorinchem bedraagt over 2023: € 69.645. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2022: € 297.000 Verwachte stand 1 januari 2023: € 199.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 171.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2022: € 912.000 Verwachte stand 1 januari 2023: € 450.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 30.000 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2023 bedraagt: € 0 |
Risico's | De bestuurlijke ontwikkelingen in de regio Alblasserwaard en Vijfheerenlanden kunnen |
GR Gevudo
Vestigingsplaats | Dordrecht. |
---|---|
Korte omschrijving | Gevudo beheert het aandelenpakket van twaalf gemeenten in de regio ZHZ in de N.V. Huisvuil Verbranding Centrale (HVC). Het aandelenpakket bestaat uit 529 aandelen. Voor al deze gemeenten verwerkt HVC het huisafval en voor een aantal ook de afvalinzameling. Daarnaast ontwikkelt HVC zich steeds meer als een duurzaam energiebedrijf. |
Publiek belang | Gevudo behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten in de aandeelhoudersvergadering van de HVC N.V. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het algemeen bestuur en heeft zitting in het dagelijks bestuur. Via de GR is er invloed op het beleid van de HVC. De GR levert een lid in de raad van commissarissen van HVC in de vorm van een onafhankelijk externe. De GR levert ook een lid in de aandeelhoudersvergadering van HVC. |
Financieel belang | Tegen maatschappelijk verantwoorde kosten verwerken van het afval. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2022: € 30.000 Verwachte stand 1 januari 2023: € 30.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 30.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2022: € 0 Verwachte stand 1 januari 2023: € 0 Verwachte stand 31 december 2023: € 0 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2023 bedraagt: € 0 |
Risico's | De risico's worden als 'beperkt' beoordeeld. |
GR AVRES
Vestigingsplaats | Gorinchem / Meerkerk |
---|---|
Korte omschrijving | De uitvoeringsorganisatie Avres voert voor de aangesloten gemeenten de Participatiewet uit. Dit betekent dat zij bijstandsuitkeringen verstrekt, inwoners begeleidt naar werk en de werkgeversrol van de sociale werkvoorziening voert. Ook voert Avres het gemeentelijk minimabeleid uit en is schulddienstverlening bij Avres belegd. |
Publiek belang | Avres bedient inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt en inwoners met schulden. Een goede en laagdrempelige dienstverlening is voor hen erg belangrijk. Hiervoor werkt Avres samen met andere partners binnen het Sociaal Domein. |
Bestuurlijk belang | Twee leden van het college maken deel uit van het algemeen bestuur van de GR. Elk lid van het algemeen bestuur heeft in de vergadering een stem. De besluiten van het algemeen bestuur worden genomen bij meerderheid van stemmen. Het algemeen bestuur wordt geadviseerd door het kernteam van contactambtenaren. |
Financieel belang | De financiële middelen voor participatie en schulddienstverlening worden doeltreffend ingezet en komen ten goede aan de inwoners van Gorinchem. Daarnaast hebben we er als gemeente belang bij dat Avres financieel gezond blijft. Bijdrage van Gorinchem bedraagt over 2023: € 30.293.641 |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2022: € 15.810.000 Verwachte stand 1 januari 2023: € 12.595.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 12.173.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2022: € 11.566.000 Verwachte stand 1 januari 2023: € 12.844.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 12.598.000 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2023 bedraagt: € 3.837.000 |
Risico's | Avres staat voor een aantal maatschappelijke en financiële opgaven. Om in de toekomst de kwaliteit van dienstverlening te kunnen behouden en financieel gezond te blijven, heeft Avres in 2021 het ambitiedocument vastgesteld. Er wordt geïnvesteerd om een stap naar voren te kunnen maken. Er bestaat een risico dat de gedane investeringen niet zullen leiden tot het behalen van gestelde doestellingen. |
GR Reinigingsdienst Waardlanden
Vestigingsplaats | Gorinchem. |
---|---|
Korte omschrijving | Het op milieuverantwoorde wijze ophalen van ons afval en zorg dragen voor verwerking. Daarnaast heeft Waardlanden via dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) taken toegewezen gekregen voor het onderhoud van het openbare gebied. |
Publiek belang | Het uitvoeren van gemeentelijke taken op het gebied van de afvalinzameling. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het bestuur van de GR. Bij stemming wordt 75% vereist van het aantal (gewogen) stemmen. Ter bepaling van het totaal aantal stemmen en het aantal stemmen per deelnemende gemeente in het bestuur wordt uitgegaan van 1) het totaal aantal huisaansluitingen van de deelnemende gemeenten, en 2) het aantal huisaansluitingen per deelnemende gemeente. De stemverhoudingen worden voor een periode van vier jaar vastgesteld. Voor het in het bestuur tot stand brengen van een beslissing bij stemming wordt de volstrekte meerderheid vereist van hen die een stem hebben uitgebracht. |
Financieel belang | Iedere deelnemende gemeente betaalt jaarlijks een gemeentelijke bijdrage. Deze gemeentelijke bijdrage wordt berekend op basis van de door het bestuur vast te stellen verdeelsleutel. De begroting, inclusief het te voeren beleid, wordt door het bestuur vastgesteld. De Reinigingsdienst Waardlanden beschikt over een beperkte algemene reserve en een reserve grondwaardering om eventuele financiële tegenvallers op te vangen. De bijdrage van Gorinchem bedraagt conform de begroting 2023 Waardlanden: € 3.661.000 voor inzameling en € 1.557.959 voor verwerking. Dit is inclusief het uitstel van Diftar. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2022: € 1.273.567 Verwachte stand 1 januari 2023: € 1.050.000 Verwachte stand 31 december 2023: € 1.154.000 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2022: € 16.450.484 Verwachte stand 1 januari 2023: € 26.297.253 Verwachte stand 31 december 2023: € 26.027.353 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2023 bedraagt: € 104.000 |
Risico's | Dalende opbrengsten voor de grondstoffen kunnen de exploitatie onder druk zetten. Verder ondervindt Waardlanden momenteel veel hinder bij de nakoming van afspraken door de toeleveranciers, die betrokken zijn bij de implementatie van het nieuwe Afval- en Grondstoffenbeleid. Enerzijds komt dit door de sterk gestegen grondstoffen (de kosten voor een minicontainer zijn bijvoorbeeld gestegen met bijna 30%) en anderzijds door leveringsproblemen bij de leveranciers. Waardlanden is frequent in overleg met betrokken partijen om een inschatting te kunnen maken voor de planning en de daarmee gepaarde gaande kosten. Een eerste opzet van de gevolgen is in het najaar van 2022 bekend en zal worden betrokken bij de voorliggende begroting. |
GR Bureau Openbare Verlichting
Vestigingsplaats | Hardinxveld-Giessendam. |
---|---|
Korte omschrijving | De GR Bureau Openbare Verlichting heeft ten doel een bijdrage te leveren aan het beheer van de Openbare Verlichting in de bij de GR aangesloten gemeenten. |
Publiek belang | Onderhoud van openbare verlichting. |
Bestuurlijk belang | Een lid van het college maakt deel uit van het algemeen bestuur van de GR. Elk lid van het algemeen bestuur heeft in de vergadering een stem. De besluiten van het algemeen bestuur worden genomen bij meerderheid van stemmen. |
Financieel belang | Het financieel aandeel van Gorinchem in deze regeling is op basis van het aantal lichtobjecten. Het voorschot per lichtmast stijgt van €10,00 naar € 11,06. |
Eigen vermogen | Stand 1 januari 2022: € 139.575 Verwachte stand 1 januari 2023: € 136.053 Verwachte stand 31 december 2023: € 142.651 |
Vreemd vermogen | Stand 1 januari 2022: € 437.559 Verwachte stand 1 januari 2023: € 262.531 Verwachte stand 31 december 2023: € 175.257 |
Resultaat | Het verwachte resultaat over 2023 bedraagt: € 24.151 |
Risico's | Als deelnemers uitstappen kan dit consequenties hebben voor de continuïteit van de GR en/of de gemeentelijke bijdrage. De risico's worden als beperkt beoordeeld. |