Overzicht lokale heffingen
De drie belangrijkste lokale heffingen zijn de OZB, de afvalstoffenheffing en de rioolbelasting. Onderstaand wordt ingegaan op de achtergronden en uitgangspunten 2023 voor deze heffingen. Daarnaast wordt kort stilgestaan bij de achtergronden en uitgangspunten van de overige belastingen, heffingen en rechten.
Baten
In de komende jaren worden de volgende baten uit lokale heffingen geraamd:
Heffingssoort (bedragen x € 1.000) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|
Algemene dekkingsmiddelen: | |||||
Onroerende-zaakbelasting (OZB) | 10.140 | 10.451 | 10.451 | 10.451 | 10.451 |
Roerende-zaakbelasting (RZB) | 16 | 16 | 16 | 16 | 16 |
Hondenbelasting | 168 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Parkeerbelastingen | 1.731 | 1.744 | 1.744 | 1.744 | 1.744 |
Precariobelasting | 155 | 159 | 159 | 159 | 159 |
Subtotaal algemene dekkingsmiddelen | 12.210 | 12.371 | 12.371 | 12.371 | 12.371 |
Gebonden heffingen: | |||||
Afvalstoffenheffing | 5.339 | 5.889 | 5.889 | 5.889 | 5.889 |
Rioolbelasting | 3.824 | 3.849 | 3.817 | 3.817 | 3.817 |
Leges | 1.527 | 1.598 | 1.598 | 1.598 | 1.598 |
Begraafrechten | 397 | 458 | 458 | 458 | 458 |
Marktgelden | 43 | 44 | 44 | 44 | 44 |
Subtotaal gebonden heffingen | 11.130 | 11.838 | 11.805 | 11.805 | 11.805 |
Totaal geraamde inkomsten lokale heffingen | 23.340 | 24.208 | 24.176 | 24.176 | 24.176 |
Algemene dekkingsmiddelen
Deze opbrengsten mogen vrij worden besteed. Er gelden geen wettelijke beperkingen voor de mate waarin de tarieven mogen worden verhoogd. Per opbrengstsoort volgt een toelichting op de ontwikkelingen in 2023.
Onroerendezaakbelasting
De OZB is verreweg de belangrijkste gemeentelijke belasting. De OZB-tarieven worden uitgedrukt in een vast percentage van de economische waarde van de onroerende zaken. Als onderdeel van de uitgangspunten van de Perspectiefnota 2023-2026 zijn de OZB-opbrengsten met 3% verhoogd. De waarde wordt getaxeerd conform de WOZ en wordt ieder jaar opnieuw vastgesteld. De taxaties zijn gebaseerd op het marktniveau op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het belastingjaar.
Voor 2023 wordt voor de woningen rekening gehouden met een gemiddelde waardestijging van 7%. Voor de niet woningen wordt verwacht dat de gemiddelde waarde gelijk zal blijven. Bij de tariefberekeningen is het uitgangspunt gehanteerd dat de hertaxatie op macroniveau niet tot verzwaring van de belastingdruk mag leiden.
In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van het heffingsareaal 2023 met de bijbehorende tarieven weergeven.
Heffingsareaal (x € 1mln) | Tarief 2022 | Tarief 2023 | Opbrengst (x € 1.000) | |
---|---|---|---|---|
Woningen | ||||
- Eigenaar | 4.922 | 0,1060% | 0,1021% | 5.025 |
Niet woningen | ||||
- Eigenaar | 941 | 0,3296% | 0,3343% | 3.146 |
- Gebruiker | 846 | 0,2650% | 0,2691% | 2.278 |
Roerendezaakbelasting
De RZB is qua heffing te vergelijken met de OZB, met dit verschil dat de RZB wordt geheven voor roerende woon- en verblijfsruimten. De tarieven zijn wettelijk gekoppeld aan de OZB-tarieven. Het heffingsareaal van de RZB is beperkt van omvang en omvat alleen de ruim 70 woonarken.
Hondenbelasting
We brengen in 2023 geen hondenbelasting meer in rekening aan inwoners van Gorinchem die in het bezit zijn van één of meerdere honden.
Parkeerbelasting
De gemeente heft parkeerbelasting voor het parkeren van een voertuig op een aangewezen plaats en tijdstip of voor verleende parkeervergunningen. Met de heffing van parkeerbelasting worden algemene inkomsten verkregen. Wanneer een parkeerder geen of te weinig parkeergeld betaalt kan het verschuldigde parkeergeld via een naheffingsaanslag op de parkeerder worden verhaald, inclusief een opslag voor de kosten die met het opleggen van de aanslag zijn gemoeid. Het bedrag dat als opslag mag worden doorberekend is aan een wettelijk maximum gebonden. Conform de huidige gedragslijn wordt het wettelijk maximumtarief gehandhaafd, hetgeen op dit moment neerkomt op € 66,50.
Precariobelasting
De gemeente heft precariobelasting voor het hebben van voorwerpen op, onder of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Voor reclameuitingen en uitstallingen bij winkels wordt momenteel geen precario geheven. Door een wetswijziging in 2017 is de mogelijkheid om precariobelasting te heffen op netwerken van nutsbedrijven vervallen.
Gebonden heffingen
De opbrengst van deze zogeheten gebonden heffingen dient ter dekking van de kosten die de gemeente voor deze dienstverlening maakt.
Per heffingssoort wordt de opbouw van de lasten weergegeven, waarbij we een onderscheid maken in de volgende twee categorieën:
- Directe lasten op basis van de taakvelden (alle direct toe te rekenen lasten, exclusief overhead);
- Indirecte lasten bestaan uit overhead .
Voor het bepalen van het dekkingspercentage worden de lasten inzake overhead en BTW toegerekend. Dit zijn de indirecte lasten. De overhead wordt toegerekend op basis van een overheadtarief en het aantal begrote uren van per heffing.
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing is een heffing ter dekking van kosten van beheer van huishoudelijke afvalstoffen. De heffing komt ten laste van gebruikers van percelen waarvoor de gemeente een inzamelverplichting voor huishoudelijk afval heeft. De heffing is afhankelijk van de omvang van het huishouden. Hierbij hanteren we twee tarieven, namelijk voor een- en meerpersoonshuishoudens. Bij éénpersoonshuishoudens wordt een korting verleend van 20% op het meerpersoonstarief.
Door de sterke stijging van verwerkingskosten van afval en het op grote schaal bijplaatsen van grof huisvuil bij afvalcontainers, is de afvalinzameling en verwerking door Waardlanden niet meer uitvoerbaar binnen de huidige gemeentelijke tarieven. Daarnaast is in juni 2021 besloten om de kosten die voortvloeien uit het nieuwe afval- en grondstoffenbeleid van 2022 tot en met 2024 door te berekenen via een extra tariefsverhoging van € 12,03 per aansluiting. Het gemeentelijke uitgangspunt is dat de tarieven 100% kostendekkend zijn.
Opbouw tarieven
Taakveld | % in heffing | Bedrag in heffing | |
---|---|---|---|
73 | Afval | 100% | € 312 |
63 | Inkomensregelingen | 2% | € 23 |
0.64 | Belastingen overig | 15% | € 2 |
De begrote kwijtschelding van de afvalstoffenheffing is opgenomen onder taakveld 63. De lasten daarvan worden meegenomen in de berekening van de kostendekkendheid. De overige lasten betreffen de perceptiekosten voor de diverse belastingen. Hiervan wordt 15% toegerekend aan de afvalstoffenheffing. Dit percentage is bepaald op basis van ervaringscijfers. Het bedrag is in totaal het gewogen gemiddelde van tarieven voor de afvalstoffenheffing. Onderstaand overzicht geeft inzicht in de kostendekkendheid van het tarief.
Omschrijving | Bedragen (x € 1.000) |
---|---|
Lasten taakvelden | 5.771 |
Inkomsten taakvelden, exclusief heffingen | - |
Netto lasten taakvelden | 5.771 |
Toe te rekenen lasten (overhead en BTW) | 118 |
Totale lasten | 5.889 |
Opbrengst heffingen | 5.889 |
Dekkingspercentage | 100% |
Rioolbelasting
Op grond van de Wet verankering en bekostiging gemeentelijke watertaken hebben de gemeenten de zorgplicht voor stedelijk afvalwater, hemelwater en grondwater. Om deze zorgplicht te bekostigen kan de gemeente op grond van artikel 228a van de Gemeentewet rioolbelasting heffen. Evenals bij de afvalstoffenheffing wordt bij woningen een onderscheid gemaakt tussen één- en meerpersoonshuishoudens. Bedrijven betalen per 150 m3 waterverbruik een vast tarief dat gelijk is aan het meerpersoonstarief. Uitgangspunt voor de vaststelling van de tarieven is 100% kostendekkendheid. Tot de kosten die gedekt worden uit de rioolbelasting worden naast de kosten voor rioolbeheer en onderhoud ook 50% van de kosten van straatreiniging en 20% van de kosten van waterbeheersing gerekend. Er is voor gekozen om de tarieven van de rioolbelasting over een periode van 25 jaar te bezien omdat dit een realistischer beeld geeft van de tarief ontwikkelingen. In deze systematiek wordt de egalisatievoorziening ingezet om de tariefschommelingen te vereffenen die zich gedurende deze periode kunnen voordoen. De toekomstige financiële effecten zijn opgenomen in het vastgestelde gemeentelijk rioleringsplan 2021 - 2025. Voor wat betreft de ontwikkeling van de rioolheffing is hierbij gekozen voor een variant waarin de tarieven de komende jaren licht kunnen dalen, zonder dat dit gevolgen heeft voor de egalisatievoorziening.
Opbouw tarieven
Taakveld | % in heffing | Bedrag in heffing | |
---|---|---|---|
72 | Riolering | 80% | € 143 |
63 | Inkomensregelingen | 2% | € 18 |
0.64 | Belasting overig | 15% | € 2 |
21 | Verkeer en vervoer | 50% | € 10 |
De begrote kwijtschelding rioolbelasting is opgenomen onder taakveld 63. De lasten daarvan worden meegenomen in de berekening van de kostendekkendheid. De lasten van het taakveld 0.64 betreffen de perceptiekosten voor de diverse belastingen. Hiervan wordt 15% toegerekend aan de rioolbelasting. Dit percentage is bepaald op basis van ervaringscijfers. De lasten van taakveld 21 zijn de lasten voor het straatvegen. Het bedrag in heffing is in totaal het gewogen gemiddelde van tarieven voor de rioolbelasting. Onderstaand overzicht geeft inzicht in de kostendekkendheid van het tarief.
Omschrijving | Bedragen (x €1.000) |
---|---|
Lasten taakvelden | 3.442 |
Inkomsten taakvelden, exclusief heffingen | - |
Netto lasten taakvelden | 3.442 |
Toe te rekenen lasten (overhead en BTW) | 407 |
Totale lasten | 3.849 |
Opbrengst heffingen | 3.849 |
Dekkingspercentage | 100% |
Leges
Leges betreffen het recht op grond van het genot van, door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten. Het betreft dan bijvoorbeeld het behandelen van verzoeken om verlening van een vergunning en het verstrekken van een paspoort of rijbewijs. Sommige legestarieven, zoals die van paspoorten en rijbewijzen, zijn gebonden aan wettelijke maxima en kunnen dus alleen worden verhoogd in de mate waarin het Rijk het toestaat.
In de onderstaande tabel zijn de omvang en het dekkingspercentage van de onderdelen weergegeven.
Omschrijving | Bedragen (x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|
Omgevingsvergunningen | Publiekszaken | Overige leges | Totaal leges | |
Lasten taakvelden | 624 | 1.111 | 19 | 1.754 |
Toe te rekenen lasten (overhead) | 246 | 562 | 0 | 808 |
Totale lasten | 870 | 1.674 | 19 | 2.562 |
Opbrengst heffingen | 1.116 | 454 | 28 | 1.598 |
Dekkingspercentage | 62% |
Lijkbezorgingsrechten
Onderzoeksbureau Senze heeft een onderzoek uitgevoerd naar de kostendekkendheid van de gemeentelijke heffingen en rechten. Om kostendekkendheid op termijn te bereiken zullen de inkomsten uit de begraafrechten conform de uitgangspunten in de PPN 2022-2025 met € 80.000 moeten toenemen. Hiervoor is afgesproken deze toename te verdelen over 2022 en 2023. Het gevolg hiervan is een tariefsverhoging van 10% in 2022 en 2023. Hierdoor worden de nieuwe tarieven op basis van de huidige uitgangspunten kostendekkend.
Omschrijving | Bedragen (x € 1.000) |
---|---|
Lasten taakvelden | 409 |
Toe te rekenen lasten (overhead) | 170 |
Totale lasten | 579 |
Opbrengst heffingen | 458 |
Dekkingspercentage | 79% |
Marktgelden
Voor de warenmarkt is een nieuwe Marktverordening vastgesteld die per 2022 van kracht is.
Omschrijving | Bedragen (x € 1.000) |
---|---|
Lasten taakvelden | 30 |
Toe te rekenen lasten (overhead) | 13 |
Totale lasten | 43 |
Opbrengst heffingen | 44 |
Dekkingspercentage | 102% |