Financiële kengetallen

Kengetallen drukken de verhouding uit tussen bepaalde onderdelen van de begroting en/of de balans. Deze kengetallen kunnen behulpzaam zijn bij het beoordelen van de financiële positie van de gemeente. Elk kengetal lichten we toe en vergelijken we met signaleringswaarden van de provincie Zuid-Holland. De provincie hanteert de volgende drie categorieën: minst risicovol, neutraal en meest risicovol. Wij benadrukken dat we voorzichtig moeten omgaan met conclusies te trekken uit individuele kengetallen. De kengetallen moeten altijd in samenhang worden bekeken. In het MPG 2025 is de planning van de verkopen aangepast waardoor de schuldquote minder hard stijgt dan in eerdere begrotingen. Deze planning moet nog worden gerealiseerd en kan onderhevig zijn door ontwikkelingen op energie- en/of stikstofgebied.

Netto schuldquote

Netto schuldquote (bedragen x € 1.000 ;
stand ultimo boekjaar)

Jaarstukken 2024

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

A

Vaste schulden

77.534

148.426

168.216

161.643

160.815

B

Netto vlottende schuld

4.202

10.000

10.000

3.510

2.175

C

Overlopende passiva

32.128

16.204

14.272

5.862

2.430

D

Financiële vaste activa (cf. art. 36 lid d, e en f)

3.709

5.002

5.002

4.992

4.992

E

Uitzettingen < 1 jaar

14.494

7.000

7.000

7.000

7.000

F

Liquide middelen

440

0

0

0

0

G

Overlopende activa

5.164

1.000

1.000

1.000

1.000

H

Totale baten (exclusief mutaties reserves)

186.914

191.510

214.116

196.776

173.646

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

48%

84%

84%

80%

88%

I

Financiële vaste activa (exclusief uitstaande leningen)

2.643

2.629

2.629

2.629

2.629

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G-I)/H x 100%

49%

86%

85%

82%

89%

Signaleringswaarde provincie: <90% is minst risicovol, 90-130% is neutraal en >130% is meest risicovol

De netto schuldquote is het totaal van de leningenportefeuille verminderd met de eigen middelen. Hierdoor ontstaat een indicatie van de druk van de rentelasten op de exploitatie. Om inzicht te verkrijgen in hoeverre de gemeente geld doorleent, is ook de netto schuldquote exclusief doorgeleende gelden weergegeven. De netto schuldquote neemt toe in de komende jaren, voornamelijk als gevolg van de geplande nieuwe investeringen. Deze leiden tot een toename van de schulden. De schuldquote ging fors oplopen richting de categorie meest risicovol. Deze ontwikkeling is in aanloop naar de perspectiefnota 2021-2024 onderkend. Dit is mede de reden geweest dat er maatregelen zijn getroffen om de schuldpositie niet verder op te laten lopen. Op basis van de huidige keuzes, inzichten en prognoses zal de schuld na 2028 afnemen. De oplopende netto schuldquote zal van minst risicovol in de signaleringswaarde van de provincie verschuiven naar de bovenkant van neutraal.

Solvabiliteitsratio

Solvabiliteit (in procent)

Jaarstukken 2024

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

A

Eigen vermogen (cf. art. 42 BBV)

121.406

128.179

129.803

129.543

129.261

B

Balanstotaal

259.284

300.457

321.936

316.632

315.928

Solvabiliteit (A/B) x 100%

47%

43%

40%

41%

41%

Signaleringswaarde provincie: >50% is minst risicovol, 20-50% is neutraal en <20% is meest risicovol

De solvabiliteitsratio geeft inzicht in de verhouding van het eigen vermogen tot het balanstotaal. Dit laat zien dat we op de lange termijn aan onze financiële verplichtingen kunnen voldoen. De dalende solvabiliteitsratio wordt veroorzaakt door het stijgende balanstotaal als gevolg van de geplande investeringen. Het stijgende balanstotaal geeft risico's. Op basis van de signaleringswaarde is de solvabiliteitsratio neutraal.

Structurele exploitatieruimte

Structurele exploitatieruimte (bedragen x € 1.000)

Jaarstukken 2024

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

A

Totale structurele lasten

162.890

175.550

175.942

169.758

167.504

B

Totale structurele baten

173.831

178.746

178.652

170.902

168.931

C

Totale structurele toevoegingen aan de reserves

24

24

24

24

24

D

Totale structurele onttrekkingen aan de reserves

74

75

77

52

52

E

Totale baten

186.914

199.445

216.187

197.809

176.897

Structurele exploitatieruimte ((B-A)+(D-C))/E x 100%

5,9%

1,6%

1,3%

0,6%

0,8%

Signaleringswaarde provincie: >0% is minst risicovol, = 0% is neutraal en <0% is meest risicovol

Het kengetal structurele exploitatieruimte laat zien of de structurele baten voldoende zijn om de structurele lasten te dekken. De signaleringswaarde structurele exploitatieruimte komt voor de begroting 2026 uit op het minst risicovol.

Grondexploitatie

Grondexploitatie (bedragen x € 1.000 ;
stand ultimo boekjaar)

Jaarstukken 2024

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

A

Bouwgronden in exploitatie

52.020

70.041

51.838

31.922

33.369

B

Totale baten (exclusief mutaties reserves)

186.914

191.510

214.116

196.776

173.646

Grondexploitatie (A/B) x 100%

28%

37%

24%

16%

19%

Signaleringswaarde provincie: <20% is minst risicovol, 20-35% is neutraal en >35% is meest risicovol

Het kengetal grondexploitaties geeft de boekwaarde van grondexploitatie weer ten opzichte van de totale baten van de gemeente. Dit kengetal geeft twee zaken weer. Allereerst is er een risico dat de gemeente bij verkoop van de gronden niet de gehele boekwaarde kan realiseren. Als tweede kan een hoge boekwaarde wel betekenen dat bij verkoop de opbrengsten (incidentele baten) gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld de leningenportefeuille af te bouwen. Op basis van de signaleringswaarde komt de signaalwaarde in de categorie meest risicovol. Dit wordt met name veroorzaakt door de grondexploitatie Groote Haar, waarvoor de investeringen eerst moeten worden gedaan, maar de inkomsten pas later (buiten dit meerjarenperspectief) gerealiseerd zullen worden. Door de actualisatie van het MPG 2025 waarbij een deel van de verkopen naar voren is gehaald is dit risico meerjarig verbeterd. Deze verkopen dienen nog te worden gerealiseerd.

Belastingcapaciteit

Belastingcapaciteit (bedragen in euro's)

Jaarstukken 2024

Begroting 2026

Begroting 2027

Begroting 2028

Begroting 2029

A

OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

325

334

334

334

334

B

Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

201

241

241

241

241

C

Afvalstoffenheffing voor een gezin

365

412

412

412

412

D

Eventuele heffingskorting

0

0

0

0

1

E

Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde

891

987

987

987

986

F

Woonlasten landelijk gemiddelde voor gezin (in jaar t -1)

944

1.052

1.052

1.052

1.052

Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde jaar er voor (E/F) x 100%

94%

94%

94%

94%

94%

Signaleringswaarde provincie: <95% is minst risicovol, 95-105% is neutraal en >105% is meest risicovol

De belastingcapaciteit geeft inzicht hoe de belastingdruk van de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijke gemiddelde van 100%. De komende jaren ligt de belastingdruk rond het landelijk gemiddelde en deze is op basis van de signaleringswaarde van de provincie neutraal. In bovenstaande tabel is voor de rioolheffing uitgegaan van het nieuwe tarief uit het omgevingsplan riolering en stedelijk water (scenario 1).

De belastingcapaciteit is berekend conform de instructies van het BBV en de provincie. Dit betekent dat de gemiddelde WOZ-waarde van alle woningen zijn meegenomen en niet alleen de WOZ-waarde van de koopwoningen.

Financiële kengetallen in perspectief

Geen beschrijving aanwezig

Kengetallen die op groen staan beoordelen we als een positieve situatie. Kengetallen die op rood staan, geven aanleiding tot zorgen en vragen dus nadere aandacht.

Door de aangepaste verkoopplanning van Groote Haar lopen de schulden minder hard op dan in voorgaande begrotingen. Indien deze planning wordt gerealiseerd neemt het aantal groene kengetallen toe ten opzichte van voorgaande begrotingen.